Fungerande kontokort

Idag hade jag tänkt att jag skulle ta tag i mitt liv. Det där livet jag lever utanför skolan. Där man handlar och fixar och äter och … ja, det man gör. För jag har inte kunnat handla så värst den senaste tiden. Har nämligen inte haft något fungerande kontokort.

Det började med att det gamla kortet skulle bytas ut på grund av ålderdom och Snälla Banken skickade därför ett nytt. Jag lärde mig koden och allt var frid och fröjd. Tills jag glömde bort den nya koden. Gjorde tre försök och sen var det stopp. kom jag ihåg den nya koden, men ett stopp är ju ett stopp. Som tur var fungerade fortfarande det gamla kortet. Men så en regnig eländig dag när jag skulle betala hos frisören, sa det gamla kortet ifrån. Det vägrade vara med längre. Där stod jag nyklippt och grann och kunde inte betala. Vad gör man? Lämnar tillbaka frisyren? Eller sopar hår ett tag? Nej, det löste sig genom att Maken fick åka dit senare och betala. Pinsamt. Det här var ett bra tag sen och jag har skjutit upp att gå och ordna till det hela. Har helt enkelt inte kommit utanför skolbyggnaden under kontorstid. Tur att Maken har kunnat ge mig några sedlar då och då.

Men idag var det alltså dags att reda ut eländet, så nu stegade jag in på bankkontoret och förklarade min prekära situation. Damen var mycket förstående och frågade om jag hade provat det nya kortet en gång till. Jag såg nog ut som ett frågetecken, för hon förklarade väldigt pedagogiskt att 24 timmar efter att man har provat fel kod tre gånger, kan man återigen använda kortet. De nya fungerar så.

”Du menar att jag har avhållit mig från att handla i flera veckor och egentligen har jag kunnat använda mitt kort hela tiden?” frågade jag den vänliga damen.

Hon nickade och såg deltagande ut.

Det här tålde att smältas. Det gjorde jag genom att genast gå och shoppa.

7 Responses to “Fungerande kontokort”


  1. 1 molle oktober 3, 2007 kl. 6:59 e m

    Vaaad shoppade du då?

  2. 2 itmamman oktober 3, 2007 kl. 7:19 e m

    Kanske ska vänta tills du svarat på min fråga, men okej då:

    1 En burk ”inte-bli-magsjuk-tabletter”
    2. Ett Nalle Puh-paraply
    3. Ett verktygsset till barn.

    Inget roligare alltså.😦

  3. 3 Översättarhelena oktober 3, 2007 kl. 7:52 e m

    Haha, det var ju ett bra sätt att spara pengar🙂

  4. 4 Pippi oktober 3, 2007 kl. 8:09 e m

    *fniss* Låter som bra terapi mot ofrivillig sparsamhet🙂

  5. 5 IT-mamman oktober 4, 2007 kl. 4:08 e m

    Översättarhelena och Pippi, ja det var verkligen ofrivillig sparsamhet…

  6. 6 Lotten Bergman oktober 4, 2007 kl. 8:21 e m

    ”Där stod jag nyklippt och grann och kunde inte betala.”

    Ah. Vi är ju tvillingsj… kort. Jag har gjort exakt detta, men hade inte lämnat in mig själv utan tre av barnen till klippning. Betalning kunde inte ske förrän två dagar senare. Kommer mina barn att trampa på sina kluvna toppar innan vi klipper dem igen? Ja.

  7. 7 IT-mamman oktober 4, 2007 kl. 9:37 e m

    Lotten, eller så får du göra som jag, klippa två av barnen själv. Jättebra, då får man mer pengar över till sin egen klippning. Får se hur länge de går med på det. 11 -åringen gör det inte.


Kommentera

