Räcker det här?

Eleverna skrev brev till en före detta klasskompis. Efter en stund tittade en av eleverna upp och frågade: ”Räcker det här?” Förväntade han sig att jag skulle svara ja eller nej på det? Hjälp. Vad tränar vi våra elever i? Att de gör det de gör för att lärarna ska bli nöjda? Jag svarade att han fick avgöra själv om han var nöjd med sitt brev. Han skrev lite till. Efter en stund frågade elev nummer två samma sak. Och jag svarade samma sak. Hur ska jag få dem att sluta tänka i ”undrar-om-läraren-blir-nöjd-banor”?

11 Responses to “Räcker det här?”


  1. 1 Persilja september 25, 2007 kl. 7:48 e m

    Jag tror att du är ovanlig?! Hur många lärare har den insikten och det målet???

  2. 2 itmamman september 25, 2007 kl. 7:52 e m

    Ten points to Persilja!!! Min uppmuntrare, min förebild, min bloggfrände! (Slängpuss)

    Fast jag tror att det är många lärares dilemma det här. Faktiskt. Men tack ändå! (Ännu en slängpuss)

  3. 3 Pippi september 25, 2007 kl. 9:00 e m

    Åååh, känner så väl igen frågan… Jag får ågren av den, jag också. Brukar ofta ge en motfråga till svar: Tycker du att du har gjort ditt bästa? Tror att en orsak till det tänket är att vi genom rättning etc. värderar, eller för den delen antas värdera, det eleverna gjort. Det blir ju påtagligt i synnerhet från 8:an när betygen kommer in i bilden och när eleverna tror att de måste hålla med mig för att kunna uppnå ett MVG… Måste bestämt klura vidare på det där, hur man kommer ifrån det även efter att betygen blivit en realitet…

  4. 4 IT-mamman september 25, 2007 kl. 9:58 e m

    Pippi, Anne-Marie Körling skriver om det i sin bok Kiwimetoden. Måste läsa mer om hennes tankar kring det hela, för de är mycket bra. Den boken passar förresten hela grundskolan (gymnasiet också?), så jag rekommenderar den varmt. Mycket om tänket kring hur vi arbetar med eleverna.

  5. 5 Ozzy september 26, 2007 kl. 9:05 f m

    Genom att fortsätta svara precis som du gör i evigheters evighet! Till slut fattar de.

  6. 6 IT-mamman september 26, 2007 kl. 3:47 e m

    Kanske det Ozzy. Men jag vill att de ska fatta NU. Otåliga jag.

  7. 8 erica september 26, 2007 kl. 9:09 e m

    Jag känner också igen det. Jag tycker du gör rätt som ställer motfrågor som: Har du berättat det du vill?, Varför frågar du?, Är du nöjd? Till slut så…!

  8. 9 IT-mamman september 29, 2007 kl. 3:32 e m

    Persilja, rodna på du! Det klär dig säkert.

    Erica, ja, det kanske går till slut.

  9. 10 Nisse september 29, 2007 kl. 5:23 e m

    Jag vet inte, om jag tänkt klart… men en spontan tanke for i huvudet: Är inte den frågan egentligen relevant? Om vi nu antar att skolan faktiskt är prestationsinriktad och ungarna inte har en susning om vad de ska göra där i 11 år.

    Tittar man upp till i högre studier så begränsas ju just skrivandet till x antal ord eller x antal A4. Eller omvänt minst x.

    Och på min blogg kan kommentaren innehålla max 400 tecken så där gäller det att fatta sig kort eller trixa med flera kommentarer – som hänger ihop.

    Sedan begriper jag givetvis problemet och att ungarna ska läras till ett slags processtänkande. Bli självständiga individer. Känna att de är trygga i sina beslut och att de duger.

    Jag skulle vilja fråga de ungar som frågar så: ”Vad kommer det sig att du frågar så?” och så förhoppningsvis göra en lite allmän diskussion om den s.k. problematiken. Svaret är kanske förvånande och lärorikt.

    Om de nu själva tycker att det t.ex. är jobbigt att läsa så kanse de inte vill göra det jobbigt för den de skriver till.

    Ja,ja… det var värst vad mycket tecken det blev här :o)

  10. 11 IT-mamman september 29, 2007 kl. 5:41 e m

    Nisse, bra fråga att ställa till eleverna och få dem att tänka efter.


Kommentera

