Läs bruksanvisningen

Imorgon när jag lämnar in lillan på dagis måste jag förklara varför det ser ut som om hon har ett kilo smör i håret. I vanliga fall brukar hon se ut som ett moln, håret är uppruggat där bak och står som en sky kring huvudet på henne. Men nu är det bakåtslickat och mycket, mycket grisigt. Grease ni vet.  Och allt detta för att jag inte läste bruksanvisningen ordentligt. Smorde in henne med Salicylsyrevaselin igår för att få bort envis mjölkskorv. Tog rejäla klickar för att det skulle ha ordentlig effekt. Lillan hjälpte också till. Sen när jag skulle tvätta ur det, ville det inte försvinna. Tvättade igen och igen och… Till slut tröttnade 2-åringen och ville upp ur badet. Så det var bara att ta en ny tvättomgång idag. Hjälpte det? Nej, inte ett skvatt. läste jag bruksanvisningen:

För utvärtes bruk (Bra, det hade jag fattat). Smörj ett tunt lager salva. Om håret är långt bör det benas upp så att man undviker att få salvan i håret. Tvätta sedan med milt schampo så många gånger som behövs (100?) för att få bort salvan.

Hon ser helt enkelt inte klok ut. Tänk om det aldrig går bort?

Var är rakapparaten?

8 Responses to “Läs bruksanvisningen”


  1. 1 Esters Mamma september 23, 2007 kl. 9:42 e m

    det går bort… vi har försökt och lyckats 🙂
    numera försöker jag med barnolja först oftast så räcker det

  2. 2 langstrump september 23, 2007 kl. 10:34 e m

    *fniss* Låter som en sån där sak jag skulle råka ut för… Det är mycket roligare med learning by doing. I alla fall oftast 😉 Hoppas att ni får bort gegget från håret snart i alla fall! Man kanske kan betrakta det som en långtidsverkande inpackning?

  3. 3 Persilja september 24, 2007 kl. 5:38 f m

    Ibland hade det varit kul om din blogg hade varit mera bildblogg. Som nu. Det håret hade varit kul att se. Annars har jag inga klagomål eftersom du har ett målande språk som inte kräver bilder.
    Vilken film blir det?

  4. 4 Annis september 24, 2007 kl. 5:40 e m

    Får också bilder som persilja…hahahaha. Lider hon själv eller är det bara itmamman som gör det? Kanske det går bort med lusschampoo??? Kan inte sluta skratta….

  5. 5 itmamman september 24, 2007 kl. 7:14 e m

    Esters Mamma, Långstrump, Persilja och Annis, roligt med era glada tillrop! Provar nog barnolja nästa gång om det skulle behövas en ny behandling. Och visst är det säkert så att det är en finfin inpackning. Hon kommer att få änglahår! (Måste tänka så.) Men bilder får ni inte. Är glad att jag hinner blogga över huvud taget. Just nu är bilder finlir som jag inte hinner med. Det ligger några i kameran på annat jag tagit kort på och de väntar på att tankas in, men de får ligga där ett tag till. Kunde ju ha blivit bra film förstås. Fast Grease är ju redan upptaget som filmnamn… Lillan lider inte alls, möjligtvis av att behöva tvätta håret varje dag. Men jag sätter snabbt på en mössa och piper iväg från dagis med henne det fortaste jag kan. Greasemamman is my middle name.

  6. 6 erica september 24, 2007 kl. 9:05 e m

    Oj då…illa, illa. Det kanske växer bort…? :I

  7. 7 Bloggblad september 24, 2007 kl. 9:10 e m

    Du har redan fått rådet om barnolja, ser jag… Det är lätt att tvätta bort.

  8. 8 itmamman september 24, 2007 kl. 9:31 e m

    Erica, hjälp vad säger du?!

    Bloggblad, ja det var ett bra tips.


Kommentera

