Ett sent blogginlägg

Ja men jag skriver väl en rad då. Fast att jag hade tänkt sova. Det är så det är att vara bloggoholic.

Det var full fart på jobbet idag. Avslutade med att i halvklass introducera Photo Story. Vi började göra en gemensam grej, som jag, mitt nöt, sabbade för att jag inte hade sparat i tid. Lyckligtvis var eleverna så pass igång att de inte suckade så värst mycket när de fick göra om det som försvunnit. Roligt att se de tystare barnen in action när de med stark stämma talade in i mikrofonen vad de ville säga till sin bild. När de sedan fick höra sin röst ur högtalarna var de mäkta stolta.

Lärarna fortsatte sedan till byns kulturhus där det bjöds på genusföreläsning av Lisa Andersson Tegnér. Man är inte precis på topp rent lyssnarmässigt så där sent på eftermiddagen, men en del gick in iallafall. Jag gillar pratet om att man ska stödja barnens identitetsutveckling. Det handlar inte om att göra killar till tjejer eller tjejer till killar, utan om att man måste våga utmana stereotypa könsmönster. Vi måste se till att barnen kan utveckla en tolerans för olikheter.

Föreläsningen fick mig att tänka tillbaka på alla sagor jag matades med som liten. De små späda guldlockiga flickorna var normen. Jag som hade stora fötter identifierade mig mer med någon av de elaka styvsystrarna till Askungen. Jag har inte läst många sagor för mina egna barn, däremot många andra böcker. Nu ska jag avslöja en hemlighet: Jag gillar inte sagor.

12 Responses to “Ett sent blogginlägg”


  1. 1 Lallis september 18, 2007 kl. 6:31 f m

    Sagor… Ja, det är lite olika vad för slags sagor man pratar om tycker jag.
    Det finns riktigt hemska sagor. De tyckte jag var läskiga när jag var liten och läser inte gärna om dem för mina barn. *ler*
    Den där normen om att vara liten och söt och guldlockig; ja, den gillar inte jag heller.
    Kul att läsa om din dag.
    Kram Lallis

  2. 2 Persilja september 18, 2007 kl. 9:39 f m

    Hurra! En till som identifierade sig med styvsystrarna! ”Hugg en häl och klipp en tå…” Det var nära jag försökte såga av min häl för att jag tyckte den såg groteskt lång ut! Nu har jag gått vidare och tycker att stora fötter är snyggt och små….uäähh! FUUULT! Fast då har jag ju inte fattat nåt egentligen; att det juh inte spelar nån roll!

    Jag blir nästan tårögd när jag hör orden ”utveckla tolerans för olikheter” ! Det är ju det ALLT handlar om!!!!!!
    Jag tycker det är SÅÅÅ viktigt. Lär sig alla barn det så har vi en massa problem mindre i världen! Och för att föra ner det på liten nivå; i skolorna! Det finns så inskränkta barn överallt, (och då föräldrar förstås). Sonen har en kompis som med stora ögon till exempel kan fråga: Äter ni MIDDAG klockan två????? Det KAN man väl inte??? (Han säger också negerbollar och negerkross om brunt strössel….) Men han surrar som en humla kring sonen och hans rosa rum och hans passion för
    ”tjejiga” saker som stickning och kläder. Vart jag vill komma? Hm, få se nu! JO! Att om inte föräldrarna kan lära ut acceptans om olikheter är det underbart att det finns lärare som förstår vikten av det!

  3. 3 IT-mamman september 18, 2007 kl. 7:32 e m

    Lallis, jo det finns ju olika sagor och en del gillar jag. Fast väldigt många innehåller nipertippor med guldlockigt hår och det påverkade mig när jag var liten.
    Kände att jag inte dög som jag var. Kul att läsa om din dammsugardag! Har precis hälsat på hos dig.

    Persilja, det är så roligt med dina engagerade kommentarer! Tyvärr är jag för trött för att orka skriva så värst mycket nu, men jag uppskattar att du (och Lallis) tog er tid att kommentera Kram på er båda två!

  4. 4 anne-marie Körling september 18, 2007 kl. 7:37 e m

    Det finns bra sagor och det finns andra sagor…men sagan har något. Jag tror inte du funnit den sagan bara de andra… jag är sagoälskare… men är ingen fantatisk övertalare… jag gillar också när människor inte tycker som jag… Må gott denna kväll. Anne-Marie

  5. 5 IT-mamman september 18, 2007 kl. 8:39 e m

    Anne-Marie, må gott du med! Ser fram emot att träffa dig snart. För du är väl där fredag eftermiddag nästa vecka? Ska du med på bloggträffen på Gyllene Prag på kvällen? Jag kan ge dig länken om du vill anmäla dig.

  6. 6 erica september 18, 2007 kl. 8:51 e m

    Tittar in och botaniserar bland bra länkar, trevliga inlägg och bra tips. Du är en skatt.

  7. 7 anne-marie Körling september 19, 2007 kl. 4:34 e m

    Men – det vill jag jättegärna – kan du blogga mig en mötesplats… jag är i Göteborg från torsdagen… bor någonstans… men var vet jag inte än… hemma hos goda, goda vänner. Allt gott Anne-Marie

  8. 8 itmamman september 19, 2007 kl. 7:02 e m

    Erica, detsamma om dig. Ska titta in till helgen om inte förr, men just nu väntar tonvis av jobb. Vi ses på bloggen!

    Anne-Marie, här är länken: http://traffas.blogspot.com/2007/08/bloggtrff-p-bokmssan.html
    Ta med dig vännerna och kom, eller kom själv. Vad roligt att äntligen få träffas!

  9. 10 IT-mamman september 21, 2007 kl. 4:18 e m

    Hej Esters mamma! Jag har läst och måste tyvärr säga att jag inte vet något om det. Vet att man ibland har tjej- och killgrupper i skolan vissa lektioner av den anledningen, men jag är för dåligt insatt för att kunna säga något vettigt. Kram på dig!

  10. 11 Esters Mamma september 21, 2007 kl. 5:53 e m

    Tack för att du tog dig tid. Ha en trevlig helg. Kram

  11. 12 IT-mamman september 21, 2007 kl. 6:30 e m

    No problem, Esters Mamma. Synd bara att jag inte kunde hjälpa till. Trevlig helg på dig med!


Kommentera

