Vi äger, typ

Jag är hes. Errrhrmharkel. Varför? Jag har skrikit så in i bänken på mina elever. Vi har nämligen haft friidrottsdag tillsammans med resten av kommunens femmor, 14 klasser totalt. Och det var så spännande. Så fruktansvärt spännande.

Min klass brukar inte ligga bland de främsta i sportsliga saker. Förra året kom de nästan sist i stafetten till exempel. Men i år…. gick de vidare ur heatet och…kom trea! Hallå, TREA! Det är stort. Och därför är jag lite hes. De var så fruktansvärt glada. Lite återhållsamt, men ändå fruktansvärt glada: ”Gött!” (ryggdunk), ”Vi äger, typ” och andra uttalanden. Så imorgon blir det tårta. Yes!

Själv började jag morgonen mindre bra. Precis när jag svängde ut med cykeln från uppfarten (jo, idag cyklade jag faktiskt), kom jag på att jag inte hade någon hjälm på mig. Och det måste man ha om man är fröken. Man måste ju föregå med gott exempel. Så jag älgade in i huset och rafsade runt lite här och var, men hittade ingen. Klockan gick och det var bara att ge sig av om jag skulle hinna i tid. När jag närmade mig idrottsplatsen, saktade jag in, klev av och började leda cykeln. Tänkte att barnen kunde få tro att jag haft hjälm på mig men lagt den i ryggsäcken eller nåt. Men inte då. Tjejen Med Falkblick (Hon som sa ”Nä men fröken, vad har du för byxor?”), ropade genast: ”Nä men fröken, har du ingen hjälm?” Så jag var tvungen att bekänna min synd. När det var dags för hemfärd väntade jag ett bra tag efter att alla gett sig av. Sen hoppade jag upp på cykeln och cyklade hem. Utan hjälm.

Prioriteringslista

  1. Leta upp hjälm
  2. Spika upp anslagstavla
  3. Laga mat till den stackars familjen
  4. Baka Köpa tårta
  5. Förbereda morgondagen
  6. Svara på bloggkommentarer
  7. Sova

12 Responses to “Vi äger, typ”


  1. 1 Persilja september 12, 2007 kl. 8:29 e m

    Duktig frölla som föregår med gött exempel. Men fy på dig som inte påmint mig att köpa pannkakor. Det är ju utflykt i morrn och jag räknade med dig. Nu är allt förstört. Barnen får gå med mögliga mackor till skogen! Buhuhu!

    Fast jag skoja bara! Jag har bakat bullar som en riktigt duktig bullmamma! Fast jag hade inget vetemjöl utan fick slänga i fullkornsmjöl och rågmjöl och så majsmjöl. Tog mer socker för säkerhets skull för att balansera upp det nyttiga. Så det blev fullkornsbullar, riktigt goda. Så imorrn när fröken frågar ”vad har du i din matsäck” kan dottern säga ”inte plättar men bullar!” Bra!
    Man får godkänt stämpel imorrn, phu!

  2. 2 Persilja september 12, 2007 kl. 8:31 e m

    Glömde säga vilka duktiga elever! Säg att bloggtanten hälsade! Nej, gör inte det!

  3. 3 itmamman september 12, 2007 kl. 9:14 e m

    Persilja, nu ska du inte vara näsvis. Gött exempel kan ju inte alla vara. Fullkornsbullar – det kallar jag gött exempel.
    Ska INTE säga att bloggtanten hälsade. Verkligen inte. Imorgon ska jag vara en normal fröken som smälter in i mängden. Godnatt vännen!

  4. 4 Annis september 12, 2007 kl. 9:30 e m

    Så bra att du fått vråla nalta=lite, känns inte det lite befriande. Jag vrålar ibland på matcher…om jag inte står och surrar istället. En gång vrålade jag en sån dum sak så att min styvflicka sa till mig…jag kan inte skriva vad jag skrek…;)
    Jag blev helt chockad över vad jag sagt…så jag har skärpt mig nu. Jag ropar bara bra kämpat och heja saik och andra tråkiga saker men mer normala…
    Jag har inte heller hjälm och jag kommer ALDRIG att ta på mig en bara för att jag är fröken. Där kommer min tonårsprotest in. Jag är fröken men jag är inte perfekt…däremed basta! Kram för ikväll….töntis som har hjälm….hahhahahahha

  5. 5 happy me september 12, 2007 kl. 10:29 e m

    Men snälla nån!!Du hade ingen hjälm? So what? Att ungarna reagerar gör de bara för att de blivit drillade att göra det. Så du smusslade med cyklen, rädd för att några minderåriga skulle se dig. Hade du begått nåt hemskt brott, snattat i kakburken eller tappat byxorna hade jag haft förståelse men du hade ingen..öhh hjälm???Hörde jag rät.. Milda makter då!!

  6. 6 itmamman september 13, 2007 kl. 8:36 e m

    Annis, skönt att höra ifrån dig igen! /Hjälmtöntisen

    Happy Me, hej du!

  7. 7 Persilja september 13, 2007 kl. 8:46 e m

    Sicken sur kommentar då, av happy me. Namnet måste ju vara ironiskt! Eller är det ett försök att va skoj?
    Sorry, fattade isåfall inte.

  8. 8 itmamman september 13, 2007 kl. 9:35 e m

    Persilja, det gör mig inget. Människan hade väl ätit en sur paprika eller nåt och behövde rapa.;-)

  9. 9 Persilja september 14, 2007 kl. 5:31 f m

    Bra inställning! Jag blev bara så less på folk som faktiskt måste lägaa en kommentar fast de bara är griniga. Varför???

  10. 10 itmamman september 14, 2007 kl. 4:52 e m

    Persilja, det är såna som kallas troll på bloggspråk. Klampar runt och vill ställa till elände, men är ganska harmlösa.

  11. 11 happy me september 15, 2007 kl. 1:40 e m

    Ni fattar inte ironin? Då tar jag det igen…Här smyger en person omkring, livrädd för att bli upptäckt. Man undrar vad som hänt. vad har hon gjort? Brutit mot lagen?
    Nej. Hon hade inte hjälm.Är ju inte ens ett lagbrott. Varför gömma sig? Tycker ni inte själva det är bra överdrivet? Jag tycker det är komiskt och fick mig ett gott skratt men ni verkar sakna humor ju..

  12. 12 IT-mamman september 15, 2007 kl. 5:37 e m

    Happy Me, vad roligt att du fick dig ett gott skratt. Det var nämligen inte gravallvarligt skrivet. Inlägget var inte helt seriöst om jag säger så. Men det var sorgligt att jag retade upp dig och att du trodde att jag gömde mig på riktigt. Det var verkligen inte meningen. Ber om ursäkt.
    De flesta som kommenterar är trevliga och de som inte gillar bloggen, brukar inte läsa mer. Jag rekommenderar dig att göra det sistnämnda. Då slipper vi ödsla tid på sånt här. Hoppas du blir lycklig någon annanstans.
    Men för allas trevnad gör jag nu något jag aldrig tidigare gjort, spammarkerar. Och hoppas du kan vandra vidare lite trevligare.


Kommentera

