Mer ytlighet i livet

Vitlöken stinker ur min  mun, men det gör inget för Maken luktar likadant. Vi har just kommit hem från Barndomsvänsmamman och Altanbyggarpappan (Ska jag byta namn på honom i vinter?) och har stoppat två av tre barn i säng. Ljufva fredag! Härligt att ha vänner på nära håll och kunna gå hem de få metrarna två hus bortifrån. Inte behöva tränga ihop sig i en liten pluttbil utan få vandra hem och stirra upp på stjärnhimlen, peka ut olika stjärnbilder och känna att hösten är på väg.

Jag är så glad att Barndomsvänsmamsens familj har flyttat hit. Vi känner varandra sen evig tid och behöver inte göra oss till. Och de som har bott i USA i så många år har tack och lov tagit med sig vissa seder och bruk hem till Sverige. Gästfrihet är en av sakerna. Marshmallowsefterrätt en annan. I love it! Jag pratade med en annan USA-fantast en gång och hon sa: ”Det är så härligt med alla ytliga amerikaner! De vågar ju bjuda hem folk. Vi svenskar ska vara så djupa och kan inte släppa någon över tröskeln om vi inte har det tipp topp och har lagat finaste finmiddagen.” Och det ligger nog något i det. Jag måste bli lite ytligare. Så man vågar bjuda hem fler. Och kan skapa djupare relationer.

Och med detta har jag inte sagt att Barndomsvänsmamman är ytlig, bara att hon har tagit de bästa russinen ur kakan från USA-åren.

4 Responses to “Mer ytlighet i livet”


  1. 1 Persilja september 7, 2007 kl. 10:57 e m

    Exakt ITmamma! Exakt! Och nu låter du som jag när jag fått två glas vin!(Full av kärlek och tacksamhet mot omvärlden! Fniss!) Kram!!! Jag vill också ha en barndomsvänsmamma två hus bort!!!
    Tur jag har en IT:mamma i datorn!

  2. 2 anne-marie Körling september 8, 2007 kl. 7:47 f m

    Det där skriver jag också under på…det persilja skriver…alltså det sista i inlägget. Men är vi så vi svenskar…att vi inte vågar bjuda in… det tror inte jag. Njut av lördagen. Mitt hopp är flyttat till nästa, nästa lördag. Må gott. hälsar Anne-Marie

  3. 3 IT-mamman september 8, 2007 kl. 8:03 f m

    Persilja, Ha, ha, du kom på mig. Jag hade nog fått en si så där två – tre glas vin i mig och då ska man kanske inte sätta sig vid datorn. Gråtmild och dan. Tur att jag har en Persiljekvist i Norrbotten som har en vaksam blick!

    Anne-Marie, nja, jag går nog till mig själv. Just nu har jag ingen orka att bjuda hem folk, för det är ett sånt kaos. (Hoppas jag tar mig i kragen och städar idag.) Men jag skulle vilja bry mig mindre om vad andra ska tänka och istället bjuda hem dem till vårt stökhus. Inte tänka att ”Nej, vad ska vi bjuda på?” utan istället ställa fram mackor och te.
    Men hörru du, det var väl fredag eftermiddag om tre veckor vi skulle träffas och inte på lördagen? Hjälp, har jag schabblat till det?

  4. 4 Persilja september 8, 2007 kl. 9:14 f m

    DÅ om någonsin ska man väl sätta sig vid datorn!!!
    Härliga glada inlägg kan man aldrig få för många av! hihi


Kommentera

