Tunt kaffe och annat gott

Hurra, jag fattar lite. Alltså lite, men det är mer än ingenting. IT-samordnaren la två timmar på att gå igenom viktiga saker med mig, så nu vet jag en aning mer om Fronter än förut. Ikväll ska jag försöka lägga lite tid på att komma ihåg hur det var man gjorde och trixa en stund med det.

Skoldagen var även för övrigt ganska bra idag. Barnen hade förberett sina engelska butiker som de skulle ha ansvaret för. Tjejerna i juvelerarbutiken hade med sig gnistrande örhängen och annat pråligt. I djuraffären säldes mest djursuddigummin, men det var väl okej. Hellre ett ormsudd än en riktig. Jag satte mig en stund i kaféet och sörplade kaffe. Eller kaffe och kaffe, det var väldigt blaskigt. Kan nog ha varit äkta vatten. Men vad gör det när eleverna pratar engelska och passar upp? Man kan tro att 11-åringar är för stora för att leka affär, men icke då. De gick in för det för fullt. Varorna var märkta med engelska ord som de hittat i ordböcker och på lexin.com. Vi upptäckte dock att det var svårt att hitta ord för tekniskt avancerade datorprylar. En hel del skyltar och lappar och kvitton blev felstavade, men vaddå? De pratade massor, lärde sig nya ord och vågade. Jag kunde inte springa runt och klanka på allt som blivit fel. Rättstavning har sin tid.

8-åringen kom häromdagen med en bibba papper som han hade skrivit när han var fem år.

”Kolla, vad jag skrev när jag var liten!” sa han och försökte tyda bokstäverna. Och det var inte helt lätt:

iirak.jpg

Uttytt blir det något i stil med: ”I Irak krigar de. Hus har blivit förstörda. Människor har flyttat till Sverige. Släktingar…” och så fortsätter det på fyra papper till. Det skrev han efter att ha sett Lilla Aktuellt då en gång för några år sedan. Han blev berörd av vad han hade hört och gick raka vägen till datorn för att skriva ner det. Jag kunde ju ha petat i allt och sett alla fel, eller så kunde jag ha läst och uppmuntrat. Likandant måste det få vara i skolan. Ibland ska man rätta och peta, javisst. Men ibland ska man låta barnen använda språket och utveckla det de håller på att lära sig. För det sker en utveckling, men vi ser den inte alltid. Mindre felanalys och mer performasanalys!

11 Responses to “Tunt kaffe och annat gott”


  1. 1 Annis september 6, 2007 kl. 8:08 e m

    Sån skrift kan man när man har ettor! Det är hur kul som helst att tyda det dom skriver och ibland säger…kram till dig!

  2. 2 itmamman september 6, 2007 kl. 8:13 e m

    Kram själv Annis! Ja, att tyda skrift är något man utvecklar under de år man har små ettor.

  3. 3 Persilja september 6, 2007 kl. 8:35 e m

    Min dotter blir helt knäckt om jag inte lyckas läsa så jag är också proffs på den typen av skrift. Jag älskar den. Man blir bättre och bättre att tyda, det är ju underbar logik i det hela.
    Dottern älskar när jag säger ord som hon sen skriver. Jag berömmer alltid hur knasigt det än är. För hellre en glad skrivare med lite fel än en som inte vill skriva av rädsla för att göra fel. Problemet är syskonen som inte kan låta bli att rätta. Fast de har också fattat hur viktigt det är. Utom om de är sur på varann. Då hånar de ju vilt alla stavfel. Då tar jag fram deras papper och visar hur de stavade.
    Dotterns underbara självklara stavning pjamas hånar de ibland när de är på ret humör. ”Har du P-jamas på dig”.

  4. 4 IT-mamman september 6, 2007 kl. 8:43 e m

    Persilja, Ja, syskon kan ibland vara snabba med att knäcka självkänslan. Kul att spara det de har skrivit. har varit duktig på att klistra in alster i den äldstes bok, men det har blivit skralare för varje barn.

  5. 5 Persilja september 7, 2007 kl. 7:44 f m

    Spara är en sak, hitta igen det sparade en helt annan…

  6. 6 erica september 7, 2007 kl. 5:27 e m

    Väntar bara på att min 5 åring ska få ihop sina första egna ord. I dag kom vi dock en bit på väg när han kunde använda en nedskriven webbadress. Han tittade på bokstäverna och förde in dem i adressfältet, tryckte på enter och hamnade precis där han ville. 🙂

  7. 7 IT-mamman september 7, 2007 kl. 9:16 e m

    Persilja, ack så sant. Men 2-åringens babybok som man ska skriva in viktiga händelser i gapar väldigt tom. Och det värsta är att jag inte kommer ihåg sånt viktigt som när hon började gå tillexempel. Var hon 11, 12 eller 13 månader? Första barnet har man koll på ungefär vid vilket klocksalg det hände.

    Erica, inte dåligt att kunna använda en webbadress när man är fem år. Tänk vilken värld som öppnar sig för honom!

  8. 8 Persilja september 7, 2007 kl. 10:49 e m

    IT:mamma: Samma här…men egentligen…verkligen…vad spelar det för roll???
    Jag har insett av ålder och klokhet (och för att anpassa mig efter hur det är) att det juh inte spelar någon roll NÄR mitt barn började gå eller NÄR han ritade si eller så eller NÄR han skrev sitt första ord…osv.
    Det spelar ju ingen roll. Det är ju lite tävlingsinriktat egentligen att hålla på att skriva datum på allt. Så kan tävlingen fortgå i generationer. ”Ja se han var tidig han”… Förstår du? Dessutom kan man slappna av lite som förälder. Ingen katstrof skedd om man inte dokumenterat allt!!!
    Jisses, det spelar ingen roll. Jämt ska vi få dåligt samvete för allt…Struntít! Det viktiga är ju att man var med!
    Kram, min vän!

  9. 9 IT-mamman september 8, 2007 kl. 8:08 f m

    Persilja, helt rätt. Det spelar egentligen ingen roll. Men jag vet att jag själv tyckte det var småtrist att min mamma inte kom ihåg hur dags jag föddes och vad jag vägde och sånt när jag var liten. Andra barn hade silverplaketter med det ingraverat. Till slut hittade hon papperet och nu vet jag, men det kändes lite trist. Så jag är nog rädd att lillan ska tro att jag inte har brytt mig om henne, när hon ser att hennes bok gapar tom. Men jag får väl plita dit nåt i värsta fall i efterhand…

  10. 10 kajsasi september 8, 2007 kl. 10:37 f m

    Hej IT-mamman! Vi använder fronter till vår hemsida. Det är ganska lätt när man fått en struktur. Lycka till med trixandet!

  11. 11 IT-mamman september 8, 2007 kl. 11:20 f m

    Hej Kajsasi! Till hemsidan? Kanske som vi? Eller får ni in ”Nyheter” från Fronter som ett fönster på själva hemsidan? Jo det är nog lätt när man väl lärt sig allt. Men det är en lite krokig väg dit. Som att veta att Photo Story går att lägga in under Nyheter men inte under Meddelanden. Eller hur det var.


Kommentera

