Test av Photo Filtre

Halva klassen fick testa Photo Filtre idag. Vi hade en lång lektion medan de andra hade hemkunskap. Jag visade med projektorns hjälp hur jag förvandlade Brad Pitt till allt möjligt och frågade mig samtidigt om de skulle komma ihåg allt jag berättade. ”Först laddar ni upp bilden så här, sen …”

Eleverna satte igång. De laddade upp bilder av sig själva och sedan hördes mest: ”Åh, kolla!” och ”Iiiii, vad coolt!” Full av Anne-Marie Körlings visdom som jag tagit till mig genom hennes bok Kiwimetoden (min nattlektyr), lät jag dem visa varandra och prata på. Alla pratade om bilderna och om olika effekter. Och kom de ihåg vad jag hade visat? Att de gjorde! Plus att de hittade möjligheter som jag inte hade en aning om, fast jag trodde att jag hade kollat det mesta. En lärare som kom in i klassrummet såg vad de gjorde och frågade om mina elever kunde komma och visa hennes sexor vad de hade lärt sig någon dag. Javisst! Ännu mer lärande i Vygotskijs anda. Och i Anne-Maries.

9 Responses to “Test av Photo Filtre”


  1. 1 Annis september 3, 2007 kl. 7:58 e m

    Så kul! Vi borde dela med oss av alla dessa försök…jag har inte fått min projektor installerad men vill NU lära dem med den. Jag tycker det är så tråkigt att trängas runt en liten dator men snart….

  2. 2 IT-mamman september 3, 2007 kl. 8:34 e m

    Annis, ni kommer att få skoj med er projektor. Och visst är det bra att slippa stå 25 pers runt en liten dator. Ska bli roligt att se vad ni jobbar med!

  3. 3 Persilja september 3, 2007 kl. 8:36 e m

    Barnen har en förmåga att direkt fatta hur allt funkar. Det är som att det är hur lätt som helst för dem. De är inte rädda att prova. Och så är det det attde vuxit upp med det. Det är deras språk på nåt sätt. För mig är det grekiska som motigt måste besegras. Vad roligt att det är sånt flyt!!!

  4. 4 IT-mamman september 3, 2007 kl. 8:38 e m

    Persilja, ja visst är det nog så. För barnen är det lätt att våga. Hade varit roligt att själv ha lite av det sättet att vara.
    Förresten, jag har mejlat dig.

  5. 5 anne-marie Körling september 5, 2007 kl. 6:56 f m

    Hej – pip – tack… oj…så glad jag blir… mest för att du skapar förutsättningarna för lärandet hos de där eleverna… STOR KRAM via nätet… lite pirrigt lycklig på den här sidan om bloggvärlden. Njut av en vacker dag… vi syns där på Biblioteksmässan…KRAM Anne-Marie

  6. 6 kajsasi september 5, 2007 kl. 4:12 e m

    Visst är det tacksamt med ett sådant ämne som att redigera bilder och även är ju intresset stort när man använder kanonen. God fortsättning på kreativiteten!

  7. 7 IT-mamman september 5, 2007 kl. 9:21 e m

    Kram Anne-marie! Ser fram emor att få se dig live i Göteborg.

    Kajsasi, var inne på din blogg och såg hur dina ettor bloggar för fullt. Är så imponerad!

  8. 8 erica september 6, 2007 kl. 6:02 e m

    Heja mamma friskt humör
    det är det som susen gör!!

    Toppen att du har dessa möjligheter. Visst sätter det fart på lärandet!? Jag är också STOOOR fan av Anne-Marie och Vygotskij och dig🙂


Kommentera

