Mössa på

11-åringen och hans kompis skulle prova på streetdance idag. Första träningstillfället. Strax innan han skulle iväg började han fundera på vad man ska ha på sig när man tränar sånt. Maken och jag bidrog med idéer som gympadojor och mjuka brallor. 11-åringen funderade vidare och kom plötsligt på det självklara träningsplagget:

”Mössa!”

Maken och jag tittade oförstående på varann. Mössa?

”Ja, om man ska breaka på huvet och sånt,” sa 11-åringen.

Aha, klart grabben ska ha en mössa.

I och med det kom jag osökt att tänka på när jag själv var liten. Mössa var töntigt. Jag minns att en tjej i sexan gick runt i alla klasser på skolan tillsammans med några kompisar och förklarade att hon var tvungen att ha mössa på rasterna, för annars kunde hon få öroninflammation. Och därför fick vi alla tillsägelse att inte reta henne.

Det där med töntigheten i att ha mössa förstod ingen av våra föräldrar. Det var fler än jag som på väg hem från bussen smög upp mössan ur väskan alldeles i kröken av vägen där man blev synlig från sitt hus. Så våra mammor och pappor skulle tro att vi haft mössan på hela dan. Ett tyst samförstånd oss barn emellan.

Men nu är det nästan töntigt att inte ha mössa. Vad har hänt? Har vår generations föräldrar propagerat så hårt för mössfrågan så det har satt sig i våra barns gener? Oss bet det inte på, men barnbarnen fick de rätta arvsanlagen?

Och så bråkar vi om mössa av på lektionerna. Nu när våra föräldrars tjat äntligen har gjort verkan.

9 Responses to “Mössa på”


  1. 1 langstrump september 2, 2007 kl. 9:30 e m

    *hihihi* Ja, aldrig är vi nöjda… Alltid är vi upptagna med att revoltera mot våra föräldrar. Sedan är det väl ett ganska välkänt faktum att mor- och farföräldrar alltid tycks ingå oheliga allianser med sina barnbarn😉

  2. 2 Persilja september 3, 2007 kl. 5:49 f m

    Jag håller på eleverna! Mössa/keps PÅ i klassrummet. Om man vill. VARFÖR ska den av?
    Dumma skolregler.
    Jag var också en möss-smygare. Oj, vilka förfrysningar jag fick på öronen ibland, men INTE att jag tog på mössan som låg i väskan. Den åkte på kvarteret innan hem. Även om det var -30 och blåste.

  3. 3 Maken september 3, 2007 kl. 7:21 f m

    Jag hade en kille på min högstadieskola, Dummerobban, som alltid hade mössa på sig. Det var hans gimmick. Eftersom han var en skolans riktiga värstingar, var det ingen lärare som tjafsade med honom om detta. Förresten uppehöll han sig mestadels i den beryktade OBS-kliniken. Om han var i skolan alls, vill säga.
    Jag var faktiskt en av de få som fick förmånen att se Robban barhuvad. Han var bara 16 och började redan tappa håret. Så jag tror inte det är 100 procent bra med mössa på året om.
    Men i skolans värld: har det egentligen någon betydelse? Man stör inte ordningen genom att ha mössa på sig. Det är bara en struntsak egentligen.

  4. 4 Ozzy september 3, 2007 kl. 8:20 f m

    Vi får tacka hip hoparna för töntklädernas segertåg. Senaste grejen – duschmössan. Snoop doggy dogg går omkring med fluffig blå genomskinlig duschmössa på sig. Fränt? Ja snart förmodligen. Ska bli väldigt skoj att se om alla barn kommer att springa runt i duschmössor i skolan.

  5. 5 anne-marie Körling september 3, 2007 kl. 7:16 e m

    Men så sant…jag hatade allt vad mössor var…stickiga..och allt som var töntigt idag…är fortfarande skygg för något på huvudet…och så har alla mina egna barn något på huvudet… och det är hur inne som helst inomhus…ingen utegrej alltså…Allt gott Anne-Marie

  6. 6 itmamman september 3, 2007 kl. 7:22 e m

    Långstrump, Persilja, Maken, Ozzy och Anne-Marie, mössan berör helt klart. Tänk att det fanns mösssmygare uppe i Norrbotten också. Vad mycket som förenar oss i vårt avlånga land!

  7. 7 Annis september 3, 2007 kl. 7:59 e m

    Ja man kan verkligen undra…hahahha

  8. 8 Annis september 3, 2007 kl. 8:01 e m

    Jag sprang ute i -30 kyla med blött hår och det enda jag oroade mig för var att håret skulle gå av om man bröt i istapparna…att hjärhinneinflammation var överhängande var icke ett problem. Grannfrun var ett annat problem för mig hon skvallrade nämligen för morsan!! Detta vet INTE mina barn och bonusbarn. Tack och lov!

  9. 9 itmamman september 3, 2007 kl. 8:09 e m

    Ha, ha Annis, snart vet de det. Om de hittar hit från din blogg. Eller om jag råkar nämna det i en kommentar hos dig. Hi,hi!


Kommentera

