Vrålåket på personalrummet

Kaffe. Vilken härlig drog dryck. På vårt personalrum har vi ett vrålåk – en glänsande ny kaffeautomat. När jag började på skolan för några veckor sedan, sa jag till kvinnan på expeditionen att hon inte behövde dra av på min lön för kaffekonsumtion. Jag skulle bara ta någon enstaka kopp i veckan och kunde klirra ner mina kronor i burken själv. Jag skulle bli en sund människa. Men efter en kopp Wiener Melange var jag såld.

”Dra av vad du vill på min lön, bara jag får dricka så mycket jag vill!” sa jag till damen på expeditionen.

Och dricker gör jag. Fast mer än en kopp om dagen hinner jag inte med. Men ändå. Det är härligt att bara trycka på en knapp och så är det klart. Inget mer springande mellan klassrum och personalrum en kvart före rast för att mata den lilla ynkliga kaffebryggaren. Inga sura miner från kollegor för att man inte varit snabb nog. En kaffemaskin på varje arbetsplats och trivseln och effektiviteten ökar, det är jag helt säker på. Erica har förresten skrivit en kaffedikt. Läs och längta.

15 Responses to “Vrålåket på personalrummet”


  1. 1 langstrump augusti 30, 2007 kl. 9:15 e m

    Jag tycker att jag hamnat i himmelriket när vi har en kaffebryggare på arbetsrummet nu. Tyckte att kaffet (till och med wiener melangen) smakade *piiiiiiiiiiip*. Men de är farliga de där blandningarna. En del är ju dödligt goda och vips försvann alla goda föresatser. Kanske beror smaken på kaffeautomatens ålder?

  2. 2 itmamman augusti 30, 2007 kl. 9:21 e m

    Långstrump. kanske var det en skruttkaffemaskin ni hade. Fast jag ska erkänna att jag tycker att den vanliga kaffedrycken smakar piiiip jag med. Det är därför jag väljer den farligt fettbildande melangen. För den är gooood.

  3. 3 langstrump augusti 30, 2007 kl. 9:26 e m

    *hehe* Det ska va gôtt att leva😀

  4. 4 itmamman augusti 30, 2007 kl. 9:34 e m

    …annars kan det kvitta. Fiiint å leva annars kan det… (eller hur gick låten?)

  5. 5 Esters Mamma augusti 30, 2007 kl. 9:43 e m

    Kaffemaskin… vad e det??? Kan man värma välling i den?

  6. 6 itmamman augusti 30, 2007 kl. 9:44 e m

    Esters Mamma, Ojdå, du ska nog inte komma i närheten av en kaffemaskin med vällingflaskan. Kan bli farligt.

  7. 7 Ozzy augusti 31, 2007 kl. 8:26 f m

    :OD Wienermelange! Wienermelange var den stora ironin när vi gick på Pedagogen. Hade såna maskiner där också och det var bara wienermelangen som var drickbar. Bäst av allt var det underbara namnet. ”Nä ska vi gå och tjacka… viiinermelåååånsch”.

  8. 8 Ugglemamma augusti 31, 2007 kl. 11:17 f m

    Tips – om ni har en likadan maskin som vi: ta en stor kopp och tryck en gång på ”chocoffee” och en gång på ”cappucino”. Det liknar Wiener Melange, men är inte riktigt lika sött.

  9. 9 Persilja augusti 31, 2007 kl. 3:27 e m

    Jag som ”hemmaarbetare” känner mig nu som en unge i skyltfönstret till leksaksaffären eller godisaffären, jag står med näsan tryckt och drömmer om att ha pengar som de stora flickorna. Tänka att få handla en wienermelange! (Är det kaffe???) Mina ögon är stora som tefat och tungan hänger ut. Kaffemaskin! Woaw!

  10. 10 erica augusti 31, 2007 kl. 3:45 e m

    jodå inget gårt upp mot en rykande kopp klockAN 14.00 NÄR ELEVERNA GÅTT OCH KLASSRUMMET ÄR STÄDAT. Oj capslock…
    Hur som helst så har vår nya kaffekavaljer lite problem med potempen. Vi fick bara ljummet kaffe på fredan, besviken😦

  11. 11 IT-mamman augusti 31, 2007 kl. 3:56 e m

    Ozzy, här är det också bara Wiener Melååååschen som är drickbar. Fast jag kanske ska prova…

    …Uggelmammas tips. Får kolla på måndag om vi har chocoffe.

    Persilja, det kostar inte som på café precis. 40 kr/ månad och dricka så mycket man vill. Ganska bra. Men du har nog jättegott kaffe hemma. Löfbergs? Eller vad kör ni med där uppe? Sedan Skånetiden gillar jag bara Zoegas (Mollbergs blandning). Rekommenderas.

    Erica med den fina kaffedikten, Oj, jag trodde du höjde rösten och så var det bara Caps Lock. Bättre lycka med maskinen på måndag!

  12. 12 Persilja september 1, 2007 kl. 7:49 f m

    Vi har olika kaffe. Till mig själv har jag Lavazza. mmmmh gott! Dricker bara en stor ljuvlig kopp per dag. Maken nöjer sig med nåt som är billigt för tillfället, dock ej Löfbergs, han dricker väldigt mååånga koppar. (Gästerna? De får det billigaste, fniss!) Men vi har mjukt vatten här och det mesta kaffe blir gott. I Skåne är det hårt vatten och hårt vatten kräva Zoegas mörkrost för att det ska smaka gott. Sa en kaffeexpert…som helst pimplar te.

  13. 13 IT-mamman september 1, 2007 kl. 7:52 f m

    Persilja, oj vad du kan! jag var precis hos dig och du var här. Gick vi om varandra på vägen?

  14. 14 Persilja september 1, 2007 kl. 8:14 f m

    Jag tyckte jag kände doft av västkusten…


Kommentera

