Nu blir det Linné

malva.jpgcalle.jpgNu i veckan kör vi igång med Linné och allt vad han gjorde, medan det ännu finns växter kvar som blommar. Jag vet, de flesta skolor körde Linnétema i våras, men mina elever hann inte med så mycket sånt då. Idag har jag trixat med en Power Point som ska dra igång temat. Provade också att scanna in en malva för att se hur det blev och jag tycker faktiskt att det blev riktigt bra. Så eleverna kommer att få föreviga växterna de hittar lite mer digitalt än vad de gjorde på Linnés tid. Och varför inte?

9 Responses to “Nu blir det Linné”


  1. 1 Bloggblad augusti 26, 2007 kl. 8:30 e m

    Bra att du påminner mig! Jag ska komma ihåg att smuggla med några bokblad på min promenad – brukar lägga i kopieringsapparaten och få jättefina brevpapper…

    Jag blir så glad över den entusiasm som fortfarande finns hos alla yngre pedagoger i bloggvärlden!

  2. 2 IT-mamman augusti 26, 2007 kl. 8:34 e m

    Bloggblad, vilket bra tips! Tack!

    Och vaddå yngre? Jag börjar bli meddelålders. Jag tycker jag har hittat många äldre bloggare med massor av entusiasm!

  3. 3 erica augusti 26, 2007 kl. 8:49 e m

    Scanna och kopiera – ja visst – förstås!! Det har jag inte tänkt på. Vi ska också djupdyka i växternas värld så det tipset blir värdefullt.

    Det är ganska kul och nyttigt att be eleverna samla in 5 eller tio växter som de VET namnen på och låta dem tapa fast växterna prydligt på ett papper. Sedan tar man ett papper i taget och jämför med de andras. Vilka växter har olle tagit och vem har tagit samma som han. Man kan passa på att skriva namnet då också

  4. 4 Bloggblad augusti 26, 2007 kl. 9:01 e m

    Jodå – jag kan nog vara entusiastisk också – och känner många äldre som är det, men det finns en speciell glöd hos er yngre (för det känner jag på mig att du är!)
    Men min ”pedagogiska brunst” som en kollega uttryckte det en gång, är tappad för alltid. Jag bryr mig jättemycket om mina elever (för att inte tala om förra årets fredagar i en underbar trea där jag hade musik och engelska!) – men har helt släppt taget om ”det hela”. Men jag minns en tid när jag brann… eller led av pedagogbrunstig.

  5. 5 IT-mamman augusti 26, 2007 kl. 9:01 e m

    Erica, ännu ett bra tips! Tack!

  6. 6 IT-mamman augusti 26, 2007 kl. 9:10 e m

    Bloggblad, Oj, nu kommenterade jag samtidigt som dig, så jag såg inte din kommentar förrän nu.
    Jag ville inte kalla dig äldre bloggare egentligen, för jag vet inte din ålder, men OK, du är farmor så du är nog äldre än mig. Och jag tycker du verkar entusiastisk inför livet. Leker Allsång på Svansen och sånt. Och jag kan tycka att många i min ålder har gett upp i skolan. De är trötta. Medan en del äldre springer på kurser och tar till sig massor av saker de vill prova. Jag gillar att jobba med dem och åldersgränserna suddas ut.

  7. 7 Persilja augusti 27, 2007 kl. 8:02 e m

    Vad coolt med Linné och digital växtsamling! Det är verkligen en härlig kombination! Ungarna måste älska att få använda datorn så mycket.
    Jag tror att ditt sabbatsår har gjort dig ”hungrig” och hahaha brunstig!

  8. 8 IT-mamman augusti 27, 2007 kl. 8:50 e m

    Sabbatsåret var nog nyttigt, ja. Nu gäller bara att förstå sina begränsningar och inte köra ihjäl sig.

  9. 9 Persilja augusti 28, 2007 kl. 9:39 f m

    Precis!
    Fast så länge du tycker det är kul går det bra. När det blir motigt sänker du farthållaren lite…alla kommer ändå tycka att det går fort nog!


Kommentera

