Nya tider

Jag jobbar. Japp. Nu är det tidiga mornar som gäller. Inget mera åka hem efter att ha lämnat lillan på dagis och sätta sig framför datorn. Nej, nu måste jag fixa håret varje morgon och sen se till så att det inte bara är barnen som har ätit frukost. Jag kommer alltså att ha det som så många andra. Oj, oj, det kommer att bli tufft.

Idag var det officiellt den första arbetsdagen. Det innebar för mig att lära mig att den heter Siv, den Ann-Marianne, den Berit, den Lasse, den.. Hjälp! Och ändå var det inte speciellt många där för de flesta har kvittningsbara dagar. Jag fortsatte att fixa i mitt klassrum, göra hembesök (Faktiskt redan), försöka fixa billig soffa på återvinningsplejset till lässtunder (Den enda som dög knarrade så in i bänken) och gjorde andra typiska förberedelsegrejer. Nu är jag trött. Känns som jag har sprungit en mil. Kanske kan ge upp stavgången med gott samvete? Får man upp konditionen av att arbeta?
Men de inköpta färdigpannkakorna ligger iallafall i frysen och väntar på att underlätta livet för mig när barnen ska på utflykt. Och Maken har lovat att hjälpa till att städa. Och kanske tvätta. Så det kan gå. Att jobba heltid och skriva uppsats menar jag. Men att blogga? Hur ska det gå? Har lovat att ta blogguppehåll förut och det har jag inte kunnat hålla, så nu lovar jag inget. Men om jag inte är lika flitig med att kommentera hos er och att svara snabbt, så bli inte arga. Jag tar en bloggrunda åtminstone nån gång i veckan och läser ikapp vad ni skrivit. Okej?

19 Responses to “Nya tider”


  1. 1 Bloggblad augusti 13, 2007 kl. 5:53 e m

    Ja, visst känns det konstigt att behöva titta på klockan. Vad undervisar du i? (Jag är ju extra nyfiken eftersom jag skrivit böcker för och om invandrarbarn + musik för mlst…)

    Jag vet sen gammalt att de första veckorna runt skolstarten är urjobbiga innan man kommit in i lunken, så jag tänker också bloggfasta.

  2. 2 Pippi augusti 13, 2007 kl. 5:56 e m

    Justja, ni börjar ju lite tidigare där nere i södern. Tycker att du verkar ha hunnit med hur mycket som helst under din första arbetsdag! Hur tyckte du att det verkade, med alla kollegor på plats och så? Tycker att det brukar vara lite speciellt just när det är den första officiella arbetsdagen. Hoppas att du hinner och orkar med liite bloggande i alla fall. Har stor behållning av ditt skrivande även fast jag emellanåt är genuint slö på att kommentera. En sak till: Jag tror att man får upp kondisen av att arbeta. Jag vill gärna tro det i alla fall😉

  3. 3 IT-mamman augusti 13, 2007 kl. 6:08 e m

    Bloggblad, Vad har du skrivit för böcker? Jag blir så nyfiken?
    Vad undervisar du nu?
    Jag har en femma i år. Är 1-7-lärare sen snart 15 år och har läst IKT och svenska som andraspråk det senaste året.

    Pippi, barnen börjar inte förrän den 22:e, men vi lärare sätter igång nu. Det blir nog bra på nya stället. Har inte träffat så många än, men det verkar OK.
    Bra att du håller med, då säger vi att vi motionerar när vi jobbar!
    Och du, jag tycker inte att du är så värst slö precis. Är glad för dina kommentarer. Och din blogg.

  4. 4 Annis augusti 13, 2007 kl. 7:34 e m

    Jaha nu är det dags för dig också att komma på samma nivå som alla andra levande och döda som får släpa sig iväg varje morgon;) men erkänn visst är det ganska skönt att sticka hemifrån och slippa se dammråttorna…
    Tack och lov att jag får fara hemifrån ibland…;)

  5. 5 Bloggblad augusti 13, 2007 kl. 8:19 e m

    Men oj – så passande…. du kan gå in på min hemsida: http://www.bokblad.com Där finns mina böcker – en som handlar om en femteklass… (skönlitteratur) och en som handlar om mina invandrarbarn som jag hade förut, passar t.ex. som högläsning från åk 3 och upp till gymnasiet (den har använts även för vuxna som läromedel) och så en musikbok för mellanstadiet. Jag har gjort reklam ibland på min blogg, men jag gillar inte att sälja mina prylar och känna mig som en nasare – fast jag vill inget hellre än att det ska sälja bra så att jag får göra mer… (faktiskt är det många snälla bloggare som köpt eller gått till bibblan och beställt och jag är tacksam för allt!)

    Jag har invandrarbarn, mellan 6-12 år, förra året hade jag musik och engelska i en trea, men i år blir det bara sv2. Från början är jag mlst-lärare.

  6. 6 Pippi augusti 13, 2007 kl. 8:38 e m

    Ja, här börjar lärarna arbeta den 20 augusti och eleverna kommer den 27 augusti. I juni är man väldigt tacksam för den där veckans förskjutning – det är bra mycket trevligare att gå på sommarledighet när träden åtminstone hunnit bli gröna🙂 Motionssamvetet känns onekligen bättre när vi bestämt att vi motionerar när vi jobbar och inte enbart de små grå😉 Tänk på alla varv vi tar i klassrummet, i korridorer… Blir glad av att läsa att du gillar min blogg också. Tack för de varma orden.

  7. 7 itmamman augusti 13, 2007 kl. 8:42 e m

    Ja då, Annis, det ska bli lite skönt. Men jag skulle gärna vilja att dammråttorna var borta när jag kom hem och det kan man nog bara drömma om.

    Nä men Bokblad, det var verkligen ett sammanträffande: lärare och dessutom sv2. Kan du kort beskriva Killar, bollar & kör? Jag hittade bara beskrivningen för den andra boken och den lät också intressant, men ingen för Killar, bollar.. Om du hinner, så är jag intresserad av att veta vad den handlar om.

  8. 8 Bloggblad augusti 13, 2007 kl. 8:53 e m

    OKEJ – du får hela texten som skulle varit på första sidan i boken, men som förlaget ”glömde” (läs=slarvade bort)

    ”Skriv en bok om mig!” sa min elev Angelika Karlsson när hon gick i femman. Då hade vi just läst ut boken ”Före Sverige” där jag skrivit om mina invandrarelever.

    För att göra Angelikas lästräning roligare, började jag skriva om en flicka som gillar killar, basket och körsång – men inte läxor. Tack ska du ha, Angelika för att du fick igång mig!

    Bokens Angelika blev en helt egen person med påhittade föräldrar och klasskamrater. Jag kunde förstås inte skriva om verkligheten, utan allt som händer i boken har jag hittat på. Lite grand har jag lånat från alla år jag varit lärare och körledare, fast då har jag ändrat om så att ingen ska känna igen sig.

    De körflickor som läst manuset har lånat ut sina namn till körflickorna i boken. Tack för att ni läste!

    Jag vill också tacka mina skrivarkollegor Monica Rolfner http://www.rolfner.se och Eva Larsson http://www.mobbning.se som har haft idéer och synpunkter på texten. Monica är manusförfattare och lektör och Eva skriver och föreläser om hur man förebygger mobbning.

    Ett tack även till Carl Johan Bokblad och Thomas Bokblad som har gett synpunkter på de avsnitt som handlar om basket och till Cecilia Bokblad som har hejat på hela tiden och läst och tyckt till.

    Jag är också glad över att Kerstin Larsson lyckades fånga den bild jag hade på näthinnan och gjorde omslaget så som jag ville ha det.

    Kan beställas på http://www.bokus.se eller http://www.adlibris.com eller av mig.

  9. 9 itmamman augusti 13, 2007 kl. 9:06 e m

    Oj, jag kommenterade innan jag hunnit läsa Pippis kommentar. Vi måste ha skrivit samtidigt. Klart jag gillar din blogg!

    Tack Bokblad för att du tog dig tid att fixa så jag fick veta mer! När jag kommit igång lite mer i jobbet får jag ta ställning till om jag kan köpa boken. Låter som den är bra.

  10. 10 itmamman augusti 13, 2007 kl. 9:07 e m

    Förlåt, jag menar Bloggblad, inte Bokblad. Nu har jag använt det namnet två gånger..

  11. 11 Bloggblad augusti 13, 2007 kl. 9:24 e m

    Jag kom på att det i det försättsbladet nog inte stod så mycket om själva handlingen, men så här står det på baksidan av boken:

    Angelika går i ”världens bästa klass”. Hon spelar basket på rasterna, spanar på killar med sin bästis Lina och trivs med livet. De jobbiga läxorna går alltid att slingra sig undan. Det är viktigare att gå på disco, dansa och ha kul.

    Angelika vill bli sångerska och har börjat sjunga i kör. Hon hoppas att hon ska få sjunga solo snart.
    När höstterminen börjar i femman kommer Jonte ny till klassen. Angelika märker att hennes kompisar är elaka mot honom och hon känner att hon måste göra någonting. Hur ska hon bli modig nog att säga ifrån? Vad händer om hon vågar?

    **** jag kan tillägga att den har läst som högläsning i en sexa, och dom gillade den. Det trodde jag aldrig – jag har tänkt den som tyst- eller gruppläsning för åk 3-5, främst flickor.
    Grundtemat är ”tjejer kan vara starka”. Jag var lite skraj att nån skulle tro att den har kyrkliga undertoner bara för att Angelika råkar hitta en kyrkokör och funderar lite på det hon hör, jag gillar inte pekpinneböcker själv, men det är ingen som har sagt ett dugg om det. Kanske för att den bara innehåller frågor – inga svar om det. Den recension som fanns på nätet var kanonbra, en helt okänd 11-åring som älskade boken, men tyvärr tog vår tidning bort allt gammalt för ett tag sen, då försvann den…

  12. 12 IT-mamman augusti 14, 2007 kl. 6:49 f m

    Tack Bloggblad, nu har du verkligen tagit dig massor av tid för mig. ”Tjejer är starka”-böcker behövs. Jag ska kika närmare på boken framöver. Tack!

  13. 13 Persilja augusti 14, 2007 kl. 2:18 e m

    Ååå, vad spännande med Bloggblads bok/böcker…
    Där kanske finns en nisch för mig. Barnboksförfattare eller läroboksförfattare…
    LÄt som en kavlitativ arbetsdag! Förstår om du är trött. Inte ska du gå och känna stress för bloggeriet! DÅ har det ju förlorat sitt syfte. Visserligen blir man hjärteglad varje gång du hälsat på (och saknar dig varje gång du inte hunnit kika in) men SÅ egoistisk är iallafall inte jag att jag inte hajar om du har det körigt och jag kan allt lida i tysthet!
    Hehehe!

  14. 14 Persilja augusti 14, 2007 kl. 2:20 e m

    Inte hört talas om kavlitativa arbetsdagar?
    (Hm! Det är ungefär samma sak som kvalitativa!) Fast bäätre! Alltså Bättre.

  15. 15 IT-mamman augusti 14, 2007 kl. 4:42 e m

    Kavlitativa arbetsdagar är såna där man bara käkar mjukost av märket Kavli (Ha, ha, ho, hi, vridning av skratt, ha, hi, hi!) Nej, hjälp vad lågt jag sjönk.
    Ja men det är ju det jag har sagt – att du ska skriva böcker Persilja!

  16. 16 Bloggblad augusti 14, 2007 kl. 5:13 e m

    Skriva böcker är ingen konst – det svåra är att hitta ett förlag som vill ge ut dem…
    Alla större bokförlag får mellan 800-1000 obeställda manus per år, och ger ut 2-4 om året… säger väl en del?

    Men jag ska inte vara pessimist – det är jättekul när det väl funkar. Sen när man kommer med del II är det inte alls säkert att de vill ha den ändå… Jag har en pärm med väldigt många refuseringar…

  17. 17 IT-mamman augusti 14, 2007 kl. 6:07 e m

    Aj då, Bloggblad. Jo, jag vet att det är så, men vår kära Persilja behöver peppas till att våga, så vi talar inte om det för henne. Schhhhhh!😉

  18. 18 Persilja augusti 14, 2007 kl. 6:17 e m

    Ajajaj! Den verkligheten sved. Sen med tanke på att min syster är en etablerad barnboksförfattare, ja då inser man kanske att oddsen att en syrra ska knipa den där andra boken som ges ut är rätt låga…
    Nej, jag får nog satsa på något annat. Dessutom behöver jag kosing nu och att skriva en bok görs ju inte på en helg…
    Jag börjar nu och skriver lite manus per dag och om jag håller samma tempo som i bloggen kanske jag får ihop så mycket att jag kan plåga fram en utgivning hos nåt förlag. ”Å, nej, ge människan en bok så att hon slutar plåga oss”…
    Nog om moi.
    Din humor IT.mamma är i nivå med min-ty det där kavliskämtet gick hem hos mig. Skrattade gott.
    Har du tvättat håret nu ikväll så att du slipepr det imorgon? Och har du packat 2-åringens ryggsäck och lagt fram alla kläder som ska på.Har du förberett middagen till imorgon? Bra! Då kan du få blogga lite.

  19. 19 itmamman augusti 14, 2007 kl. 6:21 e m

    Här bloggas det utan att något sådant är gjort. Håret måste för övrigt tvättas på morgonen, annars blir det totalkaosigt.
    Men du, skicka in första kapitlet och när de antar det, ber du om ett förskott. Så gör väl de riktiga författarna? Ta för dig. Skriv att du är världes bästa bloggare och låt dem se vad du går för!


Kommentera

