Alnwick

Resan som jag började berätta om i förra inlägget gick till den lilla byn Alnwick i Nothumberland i norra England. Där hyrde vi detta hus i tio dagar:

huset11.jpg

Mysigt, men på vissa ställen med den karaktäristiska mögeldoften som finns i så många engelska hus. Kanske för att de flesta har slutat elda med ved nuförtiden och inte har någon vidare ventilation i husen. Fast det kan man klara i en dryg vecka. Vi hade världens minsta trädgård. Eller trädgård och trädgård… det kanske man inte kunde kalla den. Snarare en liten uteplats (om man ska vara ärlig) som avslutades med den höga stadsmuren. (Ni kanske har läst att jag har en besynnerlig dragning till murar).

 

 

bakgard1.jpg

Längre uppåt gatan låg en pub och neråt gatan låg en annan. Det kändes typiskt engelskt. Mitt emellan dessa pubar låg Salvation Army, och jag såg bilden framför mig av hur frälsningssoldaterna hade stått och håvat in raglande pubgäster där förr i tiden. Nu var där väldigt dött. Inte en kotte gick ut eller in. Lite dystert. Så en kväll blev det liv och rörelse. Aha, de är igång iallafall! De hade ställt ut en skylt:

salvation1.jpg

Viktväktarna hade träff. Fullt med folk, men inte en frälsningssoldat i sikte. Nya tider, nya problem.

Varför åkte vi dit då? Jo, där ligger Alnwick Castle där de spelade in många av utomhusscenerna i första och andra Harry Potter-filmen. Hogwarts, ni vet.

torn2.jpg

Våra söner (och jag) gillar nämnda figur. Inte på ett nördigt sätt, men vi tyckte ändå det kunde vara kul att komma dit. Det tyckte även 2-åringen, som upptäckte att det gick att klä ut sig.

utkladd1.jpg

Och där finns en vacker slottsträdgård, vilket jag tyckte var lägligt. Men den får ni se imorgon om ni vill, för nu ska jag ut i kvällsolen.

 

10 Responses to “Alnwick”


  1. 1 Persilja augusti 9, 2007 kl. 7:42 e m

    Åååå, vad mysigt! Det ser jättehärligt ut. Och vilken söt prinsessa! Eller det kanske är en snäll häxa…
    Längtar jättejättemycket till nästa avsnitt med trädgården!!!!!!!!!! Måste jag vänta ända till imorrn??????
    Puss.

  2. 2 IT-mamman augusti 9, 2007 kl. 9:12 e m

    Kul att kunna hålla dig på halster, Persilja! Så bara därför väntar jag med att skriva mer tills i morgon. Ha!
    /Elaka häxan

  3. 4 Annis augusti 9, 2007 kl. 11:29 e m

    Hur kunde det komma sig att ni åkte just dit? Jag har missat det.

  4. 5 IT-mamman augusti 10, 2007 kl. 6:20 f m

    Ozzy, menar du mig eller 2-åringen?

    Annis, jag är en semestergooglare. En sån som älskar att leta semesterställen via nätet. Drömma mig bort. Och så råkade jag snubbla över Alnwick och såg att där låg Hogwarts och där fanns världens största trädkoja i en härlig slottsträdgård och… ja, så visade jag det för killarna och då ville de absolut åka dit och då.. ja så gick det till.

  5. 6 Annis augusti 10, 2007 kl. 9:34 f m

    Vilket sökord då?Så läckert!

  6. 7 itmamman augusti 10, 2007 kl. 2:37 e m

    Från början vet jag inte riktigt. Men när jag väl visste att Hogwarts låg där, så sökte jag på +alnwick+rent+cottage tror jag.

    Här får du en slottslänk: http://www.alnwickcastle.com/
    och en slottsträdgårdslänk: http://www.alnwickgarden.com/
    och en Alnwickstadslänk: http://www.visitalnwick.org.uk/
    och en huslänk: http://www.cottageguide.co.uk/juliet/

    Trevlig surfning!

  7. 8 Bloggblad augusti 10, 2007 kl. 11:41 e m

    Vad roligt att hitta hit! Tack för ditt besök på min blogg. Jag ser att du gillar brittiska hus och trädgårdar och murar. Gör jag med! För några år sen tog vi en semester i UK tack vare Morden i Midsomer som fick oss att längta.

    Och lite kul att du skriver om Frälsis – jag är uppvuxen som officersbarn – och just ikväll berättade jag för våra goda vänner om hur officersbarn i England hade det ungefär vid den tiden jag var barn och vi hade det strängt nog. De hade det sju resor värre strängt.

  8. 9 IT-mamman augusti 11, 2007 kl. 8:19 f m

    Hej Bloggblad! Vad skoj att se dig här! Min man tipsade mig om dig, så det var så jag hittatde dig. Och det är jag glad för. (Alla som läser här: Klicka er in till Bloggblad. Hon leker Allsång på Skansen med sina barnbarn. Vilken fantastisk människa!)
    Jag kan tänka mig att det var speciellt att vara frälsisbarn. Flytta mycket och sånt?

  9. 10 Bengt augusti 17, 2007 kl. 8:27 f m

    Härliga bilder från med brittisk känsla. Skärp upp de litet. När man förminskar bilderna brukar de förlora litet skärpa så avsluta med oskarp mask eller liknande…


Kommentera

