5-årstjejen

2-åringen har fått en lekkompis. Det är 5-årstjejen. En helt bedårande liten människa som tycker det är roligt att leka med vår yngsta. Ibland går de hand i hand hem till 5-årstjejens hus utan att jag är med. Då håller jag andan och hoppas att 2-åringen klarar att vara utan mig och det gör hon naturligtvis.

Idag åt 5-årstjejen hemma hos oss. Hon tittade runt i köket och sa:

”Vad fint ni har det.”

Jag mös.

”Fast om ni satte några gardiner där på skåpen och ett rosa hjärta emellan så skulle det vara ännu finare.”

Jag höll med om att det kunde vara en idé. Uppmuntrad av detta fortsatte hon:

”Och om de där gardinerna blev rosa (vi pratar om vita och beiga vepor) och.. glittriga så skulle det bli ändå finare! Och om köket låg där istället och garaget där och tv:n stod där och… Varför skrattar du?”

”Det är bara för att det var så väldigt många bra idéer,” svarade jag och försökte att bli allvarlig igen.

5-årstjejen är som ni förstår enastående påhittig. En dag kom 2-åringen hem och hade en mage utöver det vanliga.

”Det har 5-årstjejen ritat åt mig!”

dsc01715.jpg

Det kommer inte att vara tråkigt att ha en 5-årstjej i vardagen.

8 Responses to “5-årstjejen”


  1. 1 Persilja augusti 4, 2007 kl. 8:46 e m

    Min nyss fyllda sjuåring lekte idag för första gången med grannflickan som fyller tre i augusti. Det är roligt att få besök av en liten rundmagad tösabit! Min dotter är dock inte så påhittig som er granntjej…
    Men när störste storebror dundrade in i köket som en frisläppt 170 cm:s kalv blev hon rädd och sa ”Ja måste gå hem nu! Jag äj jädd föj den stooja stojebjossan!”

  2. 2 IT-mamman augusti 4, 2007 kl. 9:04 e m

    Oj då, stackars stojebjossan! Kan inte vara lätt att få höra nåt sånt. Men sen när ni får valpen kommer ingen att vilja gå hem av grannskapets alla barn.

  3. 3 Tezz augusti 5, 2007 kl. 10:32 f m

    Haha de är så påhittiga i den åldern, och så roliga att lyssna på. Så barnsliga och samtidigt så vuxna ibland🙂

  4. 4 IT-mamman augusti 5, 2007 kl. 2:55 e m

    Absolut, Tezz! Kul att du har hittat hit!

  5. 5 anne-marie Körling augusti 5, 2007 kl. 7:18 e m

    Bedårande. Tänk att bara få uttrycka allt så frankt och rättframt. Jag tycker det är fint. Men jag skulle le väldigt mycket åt alla tankar. Väldigt mycket. Anne-Marie

  6. 6 IT-mamman augusti 5, 2007 kl. 8:04 e m

    Ja visst är det bedårande! Och vi ler väldigt ofta nuförtiden tack vare henne.

  7. 7 Barndomsvänmamman augusti 5, 2007 kl. 9:33 e m

    Jag tjuter av skratt! Altanpappan också! Lite pinsamt att hon sa så där, men jag är inte förvånad. Inte över den vackra naveln heller. Ett gott råd dock, göm undan alla spritpennor när hon kommer på besök nästa gång. Ge henne ingen tejprulle heller!! Häromdagen föreslog hon för en annan granne att vi skulle byta hus med dem för deras hus var snyggare…De är allt bra goa de där små…nästan jämt!

  8. 8 IT-mamman augusti 6, 2007 kl. 7:24 f m

    Okej Barndomsvänsmamman, inga spritpennor och inga tejprullar var det ja! Saxar?


Kommentera

