IT-mammans (och sonens) mat

Det finns massor av matbloggar och jag vill inte vara sämre, så varsågoda: IT-mammans recept!

Jag kan ibland anstränga mig att göra en god middag, men sen… Kraften räcker sällan till att fixa ihop efterrätten, så då blir det ofta så att jag ställer fram en glassbytta på bordet. Har gästerna tur, kan jag också leta fram en flaska chokladsås. Men nu har jag ett ess i rockärmen. Inget svårt och tar ingen tid. Jag pratar om marängtårtan.

tarta.jpg

Man ser till att ha ett lass köpta marängbottnar hemma samt ett paket vaniljvisp (lång hållbarhet). Enda kruxet är att man också måste ha grädde hemma, men det har jag bortrationaliserat de gånger vi har fått oväntade gäster. Sen när gästerna plingar på dörren, möter man dem med några byttor som man skickar ut dem med. Och medan de plockar de bär som finns kring huset (eller plockar fram de frusna bären ur frysen om ingen trädgård finnes), vispar man själv vaniljvispen och grädden (var för sig alltså). Sedan lägger man en marängbottendel på tårtfatet och klickar på rejält med vaniljvisp. Därefter läggs andra marängdelen på och på denna klickas ett lass grädde på. Klutt! Finns ingen grädde blir det vaniljvisp även här. Gästerna har vid det laget hunnit plocka botten av bunken full och undrar om de får komma in. Och det får de. På med bären och vips: marängtårtan är klar. Får den stå några minuter så blir den extra god för då börjar marängen sakta att smälta. Mmmm!

Annars är det äldste sonen som står för det kulinariska i vår familj. (Sorry Maken!) Här är det senaste han bjöd oss på:

glass.jpg

Ja just det, glass alltså. Han förklarade att han behövde 200 g lättsockrade dunderfrusna bär, 250 g kesella och 0,5 dl florsocker. Fram med mixer att köra runt med och in med allt en stund i frysen. Lätt som en plätt. Tack Kamratposten för allt viktigt du upplyser sonen om!

3 Responses to “IT-mammans (och sonens) mat”


  1. 1 Maken augusti 2, 2007 kl. 9:56 e m

    Du behöver inte be om ursäkt. Glassen var apgod. Fast du glömde skriva att han själv hoppade upp på cykeln och drog iväg till affärn för att köpa ingredienserna som saknades. Det kallar jag Magic.

  2. 2 IT-mamman augusti 2, 2007 kl. 10:20 e m

    Mmm, det glömde jag visst. Och den var verkligen apgod. Kunde inte sagt det bättre själv.


  1. 1 salt » Blog Archive » IT-mamman matbloggar Trackback vid augusti 3, 2007 kl. 12:01 f m

Kommentera

