”Blogga i skolan” kommer närmare

Om ni undrar över förra inlägget, så testar jag en funktion i WordPress. Decembertjej har precis som jag en fundering om att låta eleverna i hennes femteklass lägga ut sina arbeten i en blogg. På så vis kan man få en närmare kontakt mellan elever och föräldrar i det dagliga skolarbetet. Jag tycker att skolan ofta är dålig på att räkna med föräldrarna. Vi lärare vill inte alltid informera föräldrarna om hur vi jobbar, för då kanske föräldrarna ifrågasätter och lägger sig i mer än vad de borde göra. Oj, nu reagrerar många lärare! Det riktigt känns i datorn. Det finns säkert flera skolor som visst ser föräldrarna som en resurs, men jag har också varit med om motsatsen. Inte överallt, men på en del ställen. Och det ställer jag inte upp på. Tyvärr. Berätta varför barnen arbetar med matte på det sätt de gör, varför de har de läxor de har och föräldrarna kan hjälpa sina barn utan att sucka över dumma uppgifter.

Men nu tillbaka till den funktion som Maken hittade åt mig. När man har skrivit ett inlägg i WordPress går man sedan till rubriken Inläggets lösenord i högerspalten. Där bestämmer man alltså vad just det inlägget ska ha för lösenord. Kalle kan ha samma lösenord för alla sina inlägg och så kan han lägga dem under kategorin Kalle. Då kan hans föräldrar, släktingar och andra han litar på, kolla vad han har gjort i skolan den senaste tiden. Läraren ser till att han själv är administratör och att eleverna är användare. På så vis kan läraren gå in och kolla på en och samma blogg vad eleverna lägger ut. Alternativt kan ju varje elev ha varsin blogg, men det blir rätt många inloggningar om läraren ska ha viss koll.

Så jag ger nog upp krångliga Vox och testar vidare med WordPress. Och du som undrar: Lösenordet till förra inlägget är skrotnisse. Men du kommer inte att kunna hitta något intressant om du skriver in det. Nej sa jag, du kommer bara att bli besviken.

8 Responses to “”Blogga i skolan” kommer närmare”


  1. 1 Persilja augusti 1, 2007 kl. 5:49 e m

    Jag säger bara en sak: Din jääädrans galning!!!

  2. 2 ugglemamma augusti 1, 2007 kl. 7:05 e m

    Du är verkligen listig du som hittar smarta lösningar i WordPress. Det verkar som om det skulle kunna fungera. Dock verkar det som om lösenordet sparas i en cookie, för efter att jag en gång skrivit in det så behöver jag inte skriva lösenord igen även om jag stängt av webbläsaren. Men det behöver ju inte vara någon nackdel.

    Lite krångligt i hanteringen verkar det om eleverna ska behöva skriva in dubbla lösenord när de bloggar, men vi får väl hoppas att du får databegåvade femteklassare. (Förresten är det säkert mycket lättare att lära femteklassare än att lära många vuxna.)

    Men, jag tycker du ska fundera en gång till på om det verkligen ska vara lösenordsskydd för att läsa i elevernas bloggar. Du skriver i inlägget Blogga i skolan ”Eleverna ska också få lära sig lite basic fotoredigering och roliga trix och sedan få lägga ut bilder på sig själva. Och då får ju inte vem som helst ha tillgång till sidan på nätet.” Varför det?

    Vuxenvärlden är så snabb att tala om för barn att man absolut inte ska lägga ut bilder av sig själv på nätet. Samtidigt bygger flera av de tjänster som är allra populärast bland unga (Lunarstorm, MySpace, MSN) just på att man ska synas. Och där lägger många ut både bilder och personliga texter utan att de vuxna runt omkring har en aning. Och faktiskt – trots all skrämselpropaganda kvällstidingarna sprider – så har de allra flesta stor glädje av sina nätkontakter.

    Vad som händer med nätet i framtiden är förstås inte lätt att veta, men så som det ser ut just nu med den trend som brukar kallas Webb2.0 så kommer det kanske i allt högra grad att handla om att använda nätet för att uttrycka sig. Är det då inte bättre att vi ger barn stöd att göra det istället för att säga att eftersom de är barn ska de se till att gömma sig så ingen hittar dem?

    Istället för att säga till barnen ”Det är jättebra att du lägger ut saker på nätet, men se till att lösenordsskydda så ingen se det.” så tycker jag att vi ska säga ”Det är jättebra att du lägger ut saker på nätet. Tänk på att alla kan se det.”

    Jag tycker man ska lära sina barn att:
    * Lägg aldrig ut en bild du senare kan tycka är pinsam
    * Lägg aldrig ut en bild på en kompis eller släkting utan att de vet om det – och GIVETVIS aldrig någonsin någon som de kan uppleva som pinsam
    * Skriv inte något som du inte står för

  3. 3 ugglemamma augusti 1, 2007 kl. 7:06 e m

    Och, javisstja, om föräldrarna är tveksamma till bloggandet – se till att förklara varför du vill att eleverna ska blogga.

    Oh, jag har mer funderingar om detta, men nu börjar Poirot.

  4. 4 IT-mamman augusti 1, 2007 kl. 7:55 e m

    Persilja. moi en galning?

    Ugglemamma, vad glad jag blir att du tar dig tid att ge mig respons på mina tankar om att blogga. Du har rätt i att det kommer att bli mer och mer vanligt att använda nätet så som många redan nu gör.
    Men, jag har ändå funderingen att eleverna ska kunna skydda det de gör, om de vill. Redan nu är det ofta så i skolan att det kan vara känsligt att andra i klassen får se uppsatser och sånt man har skrivit. Därför kanske man vill att bara vissa ska kunna läsa det. Och jag vill att föräldrarna ska kunna hänga med i skolarbetet. Då ska eleverna inte behöva känna att de måste censurera genom att inte våga lägga ut sina texter. Lösenordet kan vara en hjälp. Känner man att det ät Ok att alla läser det, så behöver man inte skriva in att det ska finnas ett lösenord.
    Det där med bilder har du säkert också rätt i. Fast jag brukar be föräldrarna om lov att lägga ut bilder av deras barn på nätet och om de inte går med på det… ja, då är lösenordet ett sätt. Eller om eleverna själva inte vill att andra ska se deras fototrixbilder, men vill kunna visa dem för föräldrarna.
    Dubbla lösenord blir inga problem. I WordPress loggar man in, men man behöver inte skriva in någon kod för att publicera ett inlägg. Kategori väljer man alltid, så då kan inlägget ha samma kategorinamn som elevens namn och sen väljer man om man vill ha ett lösenord.
    Det där med cookie har jag också märkt. Har sprungit runt och kollat på familjemedlemmarnas olika datorer för at se att det blev så. Bra att veta om en elev vill ha ett inlägg superhemligt. Då ska man inte läsa det i skolans dator.

    Vi får spåna vidare!

  5. 5 decembertjej augusti 1, 2007 kl. 10:34 e m

    Jag hade samma diskussion som Ugglemamma skriver om med en bloggande väninna då jag faktiskt kände att precis som i boken ”Utan filter” (hette den inte så?) så kanske man även måste lära barnen vad ett öppet och insynsvänligt internet faktiskt innebär för ansvar och vilken medvetenhet som krävs då man lägger ut en bild eller yttrar sig. Jag tror att det kan vara ganska klokt att kunna hantera öppenheten sunt och förnuftigt. Men jag är inte i hamn än även om detta nog är min magkänsla.

  6. 6 IT-mamman augusti 2, 2007 kl. 8:48 f m

    Hej Decembertjej, jag har funderat mycket på det här de senaste dagarna sen jag la ut inlägget. Det är bra att få andras syn på saken så man inte fastnar i nåt eget lite lagom ogenomtänkt.
    Men jag gillar ändå tanken på att det finns ett sätt att lösenordsskydda olika delar av vad man lägger ut. För man visar inte upp allt sitt skolarbete för hela världen idag. Det sätts ofta in i pärm och visas inte för någon. Vägen till att visa det för hela världen kanske kan få gå i etapper?

  7. 7 decembertjej augusti 3, 2007 kl. 4:12 e m

    Vi får fundera vidare! Jag hänger på i din blogg🙂


Kommentera

