Lillflickan är hemma

Igår begravdes min mormor. Jag ska inte berätta så mycket om det, men såna händelser sätter igång tankarna. Att vara i hennes hus, där jag spenderat så mycket av min barndom och en del av min vuxentid, gör att man minns. Den dörren knarrar på det viset, här luktar det så o.s.v. Jag hör hennes röst genom att vara där. Ja, inte på riktigt, men i minnet. Och det gör ont, men det går. Jag har levt vidare dessa veckor sedan hon dog, köpt kläder och spis och gjort alldeles vanliga saker. Och jag kommer att fortsätta leva vidare, fast med en saknad.

Nu tänker jag mig att hon har fått träffa sin mamma och pappa (Det var ca 40 år sen sist) och sina syskon. Sladdbarnet har kommit hem. För min mormor var ett sladdbarn. Hennes syskon var 25, 20 och 18 när hon föddes och hon var för alltid lillflickan. Och hon har fått träffa sin man, min morfar. Det var 20 år sen de sågs. Det ger mig tröst.

4 Responses to “Lillflickan är hemma”


  1. 1 Persilja juli 25, 2007 kl. 9:04 e m

    Så vackert skrivet!!!!!!!!!!!
    Blir glad när jag tänker på deras återförening, fast jag inte känner henne.
    Kram!

  2. 3 Arga Mamman juli 25, 2007 kl. 9:48 e m

    Nu fick du mig att känna doften i min mormor & morfars hus… Började le för mig själv här bakom datorn. En doft av barndom och trygghet…

    Kram till dig!

  3. 4 itmamman juli 25, 2007 kl. 9:55 e m

    Kram till dig med, Goa Mamman!


Kommentera

