Min materialistiska blogg: Köksspecial

”Poff!” sa det igår när jag lagade middag. Vår uråldriga spis klarade inte att jag hade igång tre plattor (den fjärde har en spricka och bör får inte användas) och ugnen samtidigt. Det blev en tur till byns spisförsäljare. Där kammade vi noll. Jag är inte kräsen, kan nämligen inte mycket om induktionshällar och sånt, men 70 cm-spisar börjar det bli ont om, och det fanns inget för oss att hämta där.

Istället fick vi åka till Den Stora Staden. Där hade Maken redan varit en vända på förmiddagen, så han var måttligt road av en ny utflykt.

Tre spisaffärer senare hittade vi så detta glänsande vrålåk:

spis.jpg

Man liksom lyfter blicken från den hemska plastmattan och bara sugs in av glansen. I övrigt är inte vårt kök av senaste modell, även om det gjordes en viss renovering för så där femton år sen. Jag har dock försökt hotta upp kakelplattorna med klistermärken:

kakel.jpg

Några vi känner har målat över sina kakelplattor och det blev jättefint, så det blir nog så att vi gör det med. Härmar alltså.

skidor1.jpgDen nya spisen kan ställa till en del problem. Det kan bli så att vi bara måste renovera hela köket nu för att det ska bli mer likt den glänsande spisen. Och det tror jag inte att vi har tid med. Eller vill just nu. Kanske ska börja med att plocka undan skidorna som stått i köket sedan hallrenoveringen, då de flyttades till köket från hallen där de stått sedan i vintras för att vänta på att någon skulle ta upp dem på vinden. Hänger ni med? Fast nej, de är ett så bra samtalsämne när det kommer folk:

”Varför har ni skidor i köket mitt i sommaren?”

”Jo, alltså, Maken skulle… eller jag skulle… eller…jag vet inte.”

Lite senare: Nu har jag läst bitar av manualen som följde med spisen. Fastnade speciellt för den viktiga informationen om att man inte får stå på spisen. Och jag som hade tänkt att det var en väldigt bra plats att stå på om man ville hålla tal någon gång och få lite uppmärksamhet. Då går inte det alltså. Synd. Kanske skulle ha köpt en annan spis ändå.

 staplats.jpg

16 Responses to “Min materialistiska blogg: Köksspecial”


  1. 1 Persilja juli 22, 2007 kl. 3:30 e m

    Använd aldrig hällen som ståplats! Haha! Det är verkligen humor på hög nivå. Jag har redan tappat bort min instruktionsbok, oläst tro´t eller ej, annars skulle det varit intressant om det stod nåt liknande i min. Det där med skidorna låter precis som vi! Hurra! Tänk att vi är fler därute!
    Annars såg spisen verkligen flådig ut!!! De där knapparna som liksom ligger horisontellt! Det ser lite lyxigt ut liksom. Jag skulle nog känna mig mer som mästerkock om jag hade såna!

  2. 2 Maken juli 22, 2007 kl. 3:37 e m

    Ehrm (nä, jag står inte på spisen, men ni kanske hör mig ändå), skulle bara vilja ha in en liten korrigering i protokollet här: Skidorna inköptes i våras, på Friluftsfrämjandets bytardag, så de har nog inte stått i hallen mer än fyra-fem månader. Max. Men jag fattar vinken – ska gå och hiva upp dom på vinden med en gång. Kanske tar jag med mig en sekatör och klipper av rosgrenarna som lirkat sig in under panelen. Får se. Rätt matt efter en hel dags mekande med spiseländet, särskilt eftersom bara två plattor blir varma…

  3. 3 IT-mamman juli 22, 2007 kl. 4:47 e m

    Tack Persilja, det ska bli spännande att se om spisen gör mig till mästerkock! Fast än så länge har det bara blivit hämtpizza och Mc Donald´s-mat pga eleländet som Maken suckar över i sin kommentar.

    Och Maken, rätt matt va? Åh, stackare! Förresten, skidorna står kvar. (Hör ni vilken bitch jag är? Fast det är bara lite bloggljug. I verkligheten går jag nu och gör kaffe åt honom och blåser lite på hans fingrar som ömmar efter att ha hållit i skruvmejseln hela dagen)

  4. 4 kajsasi juli 22, 2007 kl. 5:44 e m

    Det är inte lätt med nya vitvaror i köket. När vi köpte ny ugn för något år sedan var det så invecklat att lära sig laga i den att jag undvek det i sådär ett år. Jag hatar instruktionböcker, prövar mig hellre fram. Sedan upptäckte jag att den var ju dataprogrammerad, bara att sätta i köttet och tala om för ugnen att köttet vägde si och så och vilket slags kött det var. Därefter kunde jag lugnt sätta mig vid min egen dator och glömma matlagningen (nästan). Toppen va!!!

  5. 5 kajsasi juli 22, 2007 kl. 5:45 e m

    Tjusig spis förresten! Lycka till med matlagningen.

  6. 6 IT-mamman juli 22, 2007 kl. 6:04 e m

    Kajsasi, så du har en IT-ugn! Oj! Det skulle man ha.

  7. 7 decembertjej juli 22, 2007 kl. 7:56 e m

    Vansinnigt snygg spis🙂
    Funderar på att ladda på samtliga plattor hemma ett tag (ett dygn eller så) för att se om den inte av en ren tillfällighet kan gå sönder.

  8. 8 itmamman juli 22, 2007 kl. 8:00 e m

    Ja, gör det Decembertjej! Fast se till att ha en händig man därhemma.😉

  9. 9 ugglemamma juli 22, 2007 kl. 8:09 e m

    Lyllo! Vi vill också ha en ny spis för våran storplatta vickar så märkligt, men vårt inköpsförsök stupade på att vi inte visste om vi hade två- eller trefas. Det var i julas, än har vi inte orkat ta reda på det.

    Förresten… kolla var jag har varit… http://dagbok.nattuggla.net/2007/07/20/soligt-pa-astol/

  10. 10 itmamman juli 22, 2007 kl. 8:15 e m

    Ugglemamma, du har varit HÄR?! Och jag fick inte se dig live? Fy skäms! Nästa gång… blir det andra bullar. Riktiga bullar. Köpta bullar.

  11. 11 ugglemamma juli 22, 2007 kl. 8:24 e m

    Hihi! Jag är en busuggla🙂

  12. 12 ugglemamma juli 22, 2007 kl. 10:01 e m

    Visstja! Denna adressen har jag nog inte gett dig – http://www.flickr.com/photos/ugglemamma/tags/billiethevisionandthedancers/

    Klicka på ”View as slideshow” uppe till höger och sätt på din nya skiva. Ha så trevligt!

  13. 13 IT-mamman juli 23, 2007 kl. 7:28 f m

    Tack Ugglis! Har kollat utan musik, men jag får nog skruva upp ljudet från CD´n och kolla en gång till. Hemma från er tripp? Här regnar det. Igen.

  14. 14 anne-marie Körling juli 23, 2007 kl. 4:40 e m

    Hej – och hå… jag har fortfarande mina långfärdsskidskor kvar i bilen, de ligger till och med synligt för alla som vill titta in i bilen. Jag har ingen förklaring till detta. Jag tror den bästa förklaringen är att jag hela tiden inte kommer ihåg dem,.. så mycket annat som ska bäras in…och det är iallafall snart vinter. Jag visste inte att man kunde måla över kakelplattor…låter smart. Jag har klistrat över något på de som ser allra fulast ut i mitt badrum. Där för övrigt ett och annat skulle behövas göras iordning. Allt gott till Dig, Anne-Marie

  15. 15 IT-mamman juli 23, 2007 kl. 9:05 e m

    Anne-Marie, man ska nog ha någon särskilt sorts färg, så prova inte med vad som helst om du skulle bli inspirerad. Vad man ska ha vet jag dock inte.
    Ett och annat som skulle behöva göras iordning, ja – det är konstigt att det aldrig tar slut.


  1. 1 salt » Blog Archive » Jag - en nolla Trackback vid juli 22, 2007 kl. 3:49 e m

Kommentera

