Min alldeles egna krollilja

Jag har fått en livs levande vit krollilja! Ni fattar vidden.

I flera år har jag varit på jakt efter en. När vi bodde i den Sydligare Staden travade jag vägen bort till Cedergrens Plantskola (Nu har vissa listat ut var vi bodde) och frågade med darrande stämma: ”Har ni snälla, möjligtvis, vita krolliljor i år?” och varje gång fick jag samma svar: ”Nej, tyvärr, vår leverantör har meddelat att skörden har slagit fel.” Och inte hade de vita krolliljor på vanliga stora Plantagen eller liknande blominrättningar heller.

Men nu har min kära bloggvän Persilja förbarmat sig. I förmiddags låg detta i vår sekruttbrevlåda:

postlada.jpg

Och inuti paketet med det viktiga meddelandet till brevbäraren låg denna lilja, alldeles levande och andades.

vaxt.jpg

Jag strök försiktigt det lilla livet och planterade den på det hemliga stället där den ska få föröka sig och samsas med ormbunkar och jätterams lite lagom sådär. Där jag kan sitta och njuta på den lilla bänken som ännu inte är hopsnickrad, men som behövs på den stenlagda rundeln mitt inne bland alla växter.

krollilja1.jpg

Den ska få en stödpinne nu genast för att inte råka ut för någon olycka, men i övrigt verkar den trivas. Tack Persilja!

 

 

15 Responses to “Min alldeles egna krollilja”


  1. 1 Persilja juli 18, 2007 kl. 6:37 e m

    …snyft….!!!
    Så vackert!!!

    Hihihi!
    Vad läckert det låter med ormbunkar och jätterams på det hemliga stället med en bänk som inte är ihopsnickrad!

    IT-mamma! Du måååååste bli skrivande trädgårdsjournalist! Ingen skriver om trädgård som du! Det hörs att det är din passion!
    Den såg lite bruten ut, men har man färdats över 100 mil (?)…

  2. 2 Lilla B juli 18, 2007 kl. 6:40 e m

    Lyckliga du! En vit krollilja. Det var sannerligen Dagens Post.

  3. 3 IT-mamman juli 18, 2007 kl. 6:46 e m

    Moi, trädgårdsjournalist? Nja, nu ska vi inte ta i.
    Nej, den var inte bruten, bara lite krokig och trött efter resan. Men med hälsan i behåll.
    Jag skickade med brevet till dig med maken när han skulle till Posten. Han kom hem och undrade om det skulle vara sådär blött. Hjälp! Du kommer att få ett geggamojabrev. Om det kommer fram över huvud taget.

    Lilla B, jag är mycket lycklig över min krollilja! Ska vårda den ömt!

  4. 4 Ozzy juli 18, 2007 kl. 6:51 e m

    Hihihi va roliga ni är.

    Och vad lustig med nästan riktig kontakt. Persiljan blir helt plötsligt lite levande liksom.

  5. 5 IT-mamman juli 18, 2007 kl. 7:18 e m

    Hej Ozzy, ja jag börjar faktiskt tro att Persiljan är livs levande. Även om hon verkar för galen för att vara sann!

  6. 6 Persilja juli 18, 2007 kl. 7:35 e m

    Hö????
    Galen???
    Nu fattar jag inte???
    Är det så jag uppfattas???
    Jo, tack. Sämre kan man va!!!
    I min värld är galen nåt av det bästa. Jag bugar!

    Och du Ozzy! I´m out there!!!! Beware!

  7. 7 Trädgårdsnörden juli 18, 2007 kl. 7:40 e m

    Förresten, krolliljan är ju en av de gamla torparväxterna. Såna går ju ur modet ibland och då kan de vara svåra att få tag på hos plantskolaorna. Men då är ju just delningar sättet att få dem på.
    Här bredvid har en gammal, gammal tant en jättejätterabatt med röda dillpioner. Såååå vackra. Jag ska nog försöka ställa mig in där med tiden och tigga en planta…

    För de har jag aldrig sett på plantskolorna. Eller handelsträdgårdar heter det kanske.

  8. 8 IT-mamman juli 18, 2007 kl. 8:40 e m

    Trädgårdsnörden Persilja, ja tigg hos tanten, då gör du henne glad den dagen! Och ett tips är att flytta pionen i augusti/september. De vill ju sällan lämna födelsehemmet och jag har hört att det är bästa tiden att försöka. Oj, nu börjar Miss Marple igen!

  9. 9 Lotten Bergman juli 18, 2007 kl. 10:28 e m

    Oiiioiii, jag är stolt som en tupp över att du har sekruttbilar och sekruttbrevlådor. Inte bara över ordanvändningen, även the life style.

    Kuckeliku!

  10. 10 IT-mamman juli 19, 2007 kl. 6:46 f m

    Kuckeliku själv Lotten! Fast vad säger grannarna om du gal så sent på kvällen? Det är nu på morgonen man får ge hals vet du väl!
    Sekrutt ingår nu i min vokaboulär, tack vare dig. Kanske kan SAOL snappa upp ordet så småningom. Det är ju så användbart! Och the lifestyle är ganska sekrutt på många områden, t ex klädfronten. Därför ska jag SHOPPA loss idag! Imorgon kommer mitt liv att vara flashigt och alldeles, alldeles osekrutt! Jippie!

  11. 11 IT-mamman juli 19, 2007 kl. 6:54 f m

    Är shoppaloss ett sammansatt ord eller är det två? Hjälp, jag vill veta sånt när jag kommenterar Lottens kommentar!

  12. 12 kajsasi juli 19, 2007 kl. 9:02 f m

    Krolliljor, det är minnen för mig. Hade flera stycken här i Hälsingland, men när vi installerade toaletten lyckades vi gräva bort dem. I våras dök en upp ändå, men jag, min dumskalle, trampade ihjäl den. Nu hoppas jag att den dyker upp igen nästa år. Den är dock ej vit utan lila-skär.

  13. 13 IT-mamman juli 19, 2007 kl. 7:15 e m

    Krollilja eller toalett, det är frågan. Kanske toaletten är viktigast ändå. Men krolliljan är vackrast.

  14. 14 Annis juli 19, 2007 kl. 8:50 e m

    Jaha så himla kul post och sååå snällt. Jag får väl skicka norrländska special superduper orkideér för att impa nästa gång. Allt för att börja tävla om din kärlek it-mamman…

  15. 15 IT-mamman juli 19, 2007 kl. 8:55 e m

    Oh yeah Annis, gör det! För bara då tycker jag om dig!
    Nej, jag skojar. Du vet att du har all my love (tillsammans med alla andra bloggarvänner)!
    KRAM!


Kommentera

