I en tom skola

Jag gjorde en utflykt idag. Till en tom skola. Min gamla. Det kändes lite konstigt att vandra omkring i korridorerna alldeles ensam. Fast riktigt ensam var jag inte för vaktis, mattanterna och några byggjobbare var också där.

”Hallååå!” (Jag kände mig som Tiger när han ropar efter sina vänner. Nalle Puh-filmen, ni vet)

”Ja men hej,” sa vaktis. ”Alla lärare jobbar på annan ort idag för vattnet är ju avstängt i hela kommunen och då är det inte så käckt att ha dem här.”

Aj då! Jag som hade tänkt att leta upp mitt gamla egengjorda material och ta det med mig nu när jag byter skola. Kändes inte bra att gå runt och snoka i klassrummen när inga lärare var där. Men snälle vaktis lånade ut nycklar till mig och lät mig härja fritt.

I klassrum nummer fem hittade jag en del som tillhörde mig. Skrev en lapp och förklarade att det var jag som var tjuven. Tog sen med mig mina små plastkort, stämplar, lådor och småpluttsaker och balanserade iväg med det. På väg ut mötte jag vaktis igen.

”Ser du att jag inte tog några datorer eller annat värdefullt!” ropade jag för att känna mig mindre tjuvaktig.

”Det hade la inte gjort nåt. Dataskärmarna är alltid svarta i de flesta klassrummen ändå,” suckade vaktis något uppgivet.

Och det värsta är att han säkert har rätt. När ska eleverna få använda datorerna i den dagliga undervisningen? När alla lärare har gått igenom PIM-utbildningen? Eller står datorerna där för syns skull? Jag vill se ljust på skolans framtid. Men hur sjutton ska lärarna se datorerna för vad de är – ett viktigt verktyg och ingen bomb.

6 Responses to “I en tom skola”


  1. 1 Persilja juni 15, 2007 kl. 8:58 f m

    Jag skrev en lång kommentar här igårkväll och så hängde sig internet. Grrr. Sen vi flyttade in ihuset hänger sig internet allt oftare precis när jag skrivit en kommentar. Det är väl de tjocka timmerväggarnas fel.
    Jag skrev något om din framtid som poppis lärare som faktiskt kan lite IT. Annars brukar lärare ofta säga resignerat att vi kan inte lära dem något för de kan redan mer än oss.

  2. 2 IT-mamman juni 15, 2007 kl. 9:22 f m

    Tack Persiljan! Poppis eller inte, det är nog olika beroende på vem man frågar. Och det där med att barnen kan mer…. får inte hindra oss. Ju mer vi vet om cybervärlden, ju mer kan vi hjälpa dem att hitta olika saker och inte bara fastna i en grej.
    Hade gärna velat läsa din låååånga kommentar, men ibland blir det knas. Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid på min lilla blogg! Kram!

  3. 3 Anne-Marie Körling juni 17, 2007 kl. 2:16 e m

    Hej – nu är du min favorit. Det tycker jag om. Hej och hå…
    jag har haft jättemycket att göra…nu är jag tillbaka och rundvandrar i bloggvärlden. Allt gott. Anne-Marie

  4. 4 IT-mamman juni 17, 2007 kl. 2:38 e m

    Hoppas du kan varva ner lite nu i sommar, Anne-Marie! Semester?

  5. 5 Nurit Hailey september 19, 2007 kl. 6:49 e m

    it was back in 99, watching movies all the tim. Nurit Hailey.

  6. 6 Mica Kingsley oktober 21, 2007 kl. 8:57 e m

    they only wanna do you dir. Mica Kingsley.


Kommentera

