Fler avslutningar och några fototrix

Ännu några skolavslutningar är avklarade. På förmiddagen var det sönernas tur och på eftermiddagen gjorde vi oss redo att ta emot systersonen på hans skolgård eftersom han slutade nian. Här på vår lilla ort firas niorna en hel del. Blommor runt halsen och en del får till och med åka vrålåk hem. Kan det bero på att inte så många läste vidare efter realen förr? Traditionen lever kvar och niorna får en liten ministudent.

I alla fall, systersonen vill inte ha för mycket ståhej och därför ska jag inte skriva för mycket om honom här heller. Men några posters fixade jag till för att hedra honom på hans dag. Här är några exempel:

femman.jpg

Efter tips från Ugglemamma hittade jag några funktioner i Photo Filtre som jag tidigare missat: Den första bilden är fixad genom Adjust/ Posterize, den andra genom Adjust/ Duetone, den tredje kan ha varit Filtre/ Edges/ Black pencil (men jag gjorde så många försök, så jag kommer inte riktigt ihåg) och den fjärde bilden fixade jag genom Adjust/ Negative. Om någon vill försöka, så är det bra att tänka på att upplösningen ska vara högre när det gäller bilder för utskrift än bilder för webben. Sånt är basic för er som har hållit på med det här förr, men kanske inte för oss vanliga dödliga.

Jaha, nu är det verkligen sommarlov. Alla tre barnen hemma. Underbart! Fast jag tänkte ändå försöka bli klar med PIM 4:an innan min examinator går på ledighet. Kan bli klurigt. Kan gå.

5 Responses to “Fler avslutningar och några fototrix”


  1. 1 Ugglemamma juni 13, 2007 kl. 11:04 e m

    Heja! Lycka till med fyran! Behöver du fler distraktioner kan du titta på den sommarvackra Multimediabyrån. Ny förstasida idag. http://www.multimedia.skolutveckling.se/

    Whoops. Nävisstnä, klockan är över midnatt. Ny förstasida igår ska det vara.
    /Nattugglan

  2. 2 Ugglemamma juni 13, 2007 kl. 11:06 e m

    Men förresten, varför har du PhotoFiltre på engelska?

  3. 3 IT-mamman juni 14, 2007 kl. 7:58 f m

    God morgon Ugglemamma! Det där Gapminder på multimediasajten verkar vara nåt! Får kolla in det i sommar.
    PhotoFilter på engelska? Åh, jag är en sån anglofil! Nej, det bara blev så. Tror jag laddade ner programmet via vår kursportal eller så googlade jag mig fram till det och då visste jag inte att det fanns i svensk version. Ska byta över till The Swedish Version när skolstart närmar sig. Så jag använder rätt uttryck.

  4. 4 itmamman juni 14, 2007 kl. 8:02 f m

    Förresten Ugglemamma, skivan kom igår. En riktigt feel-good-sak!

  5. 5 Ugglemamma juni 14, 2007 kl. 12:25 e m

    Härligt! Då får du lägga dig i hängmattan och njuta av Billiesarna


Kommentera

