Sjung om studentens..

Systerdottern är nu nybakat student.

Morgonen började för hennes del med champagnefrukost. Vi andra intog vanliga Corn Flakes och satte sedan igång med förberedelserna. Jag for bort till studentskans hus och satte upp bilder på henne, som jag ägnat mig åt att mixtra med i datorn. Man är väl IT-moster också! Här bredvid ser ni ett exempel som är gjord i Flektor. (Namn och ögon är bortretuscherade.) Det blir inte så bra att skriva ut såna bilder eftersom upplösningen är lite för dålig, men är man inte så knusslig så kan man leva med det.

Systerdottern betyder så mycket för mig (Det gör hennes syskon också, men dem får jag skriva om när det är deras högtidsdagar). När vi bodde i Den Sydligare Staden kom hon åkandes med tåget lite då och då och hälsade på alldeles själv. Roligt för en moster! Sen är hon är en sån där människa som bryr sig om alla. Hon har alltid tyckt det varit roligt att vara med sina småkusiner och säger aldrig: ”Nä, jag orkar inte läsa för dig nu… är så tröött.” eller nåt sånt. När 11-åringen fyllde år gav hon och hennes kille honom en äventyrsdag i present. På kortet stod ” Sätt dig på bussen till Stora Staden den… kl…. , så ska du få vara med om nåt skoj.” Det är typiskt Systerdottern. Man behöver inte be henne om något, hon förekommer en alltid med sina infall och idéer.

Tillbaka till examensdagen. Solen sken, det var asvarmt och alla var skitjätteglada. Utom 11-åringen som började må dåligt och fick lägga sig att vila hemma. Magsjukan har nu drabbat även honom. Vad ska jag säga mer? Bara att det var en lyckad dag för en älskad systerdotter.

2 Responses to “Sjung om studentens..”


  1. 1 Persilja juni 9, 2007 kl. 6:40 e m

    Det verkar som om även mostern är en sån som förekommer med det ena och det andra. Man undrar ju smått hur fantastisk systern måste vara. (Alltså systerdotterns mamma…)

    Härligt att vara student!
    Längtar tillbaka dit…och inte. Skulle vilja vara där med den erfarenhet man har nu och den nöjdhet och ”klokhet” man har nu. Men då hade man väl varit alldeles odräglig vid detta laget. Det hade vänt liksom?

  2. 2 IT-mamman juni 9, 2007 kl. 7:01 e m

    Jag tror varken mostern eller systern (mamman) är så exceptionella. De bråkar ibland och tycker om varandra på samma gång. Men systerdottern är speciell för mig och då kan man gärna bortse från sånt man vill bortse ifrån. Vad nu det skulle vara? Jag är partisk ifråga om henne.
    Student, ja. Det var ett tag sen. Ibland tror man att man fortfarande är 18 – 19 år. Bra att bli påmind att man är vuxen och klok (!) och förståndig (!) ibland. Det var nog tur att man inte var så klok då. Det hade, som du säger, nog varit ganska odrägligt för andra.


Kommentera

