Vänner eller fasad

Så här såg det ut hemma hos oss igår. En dryg timme innan gästerna skulle komma på vår grillfest.

uteplats.jpg

Jag brukar vara klar med festförberedelser lite tidigare. Denna avslappnade ”det blir bra ändå”-attityd är ny för mig. Men det blev bra ändå, tack vare jobb i hundraåttio knyck och gäster som tycker det är kul att träffas hur det än är. Så om jag inte hann lägga musselskalen på bordet som dekoration – vem bryr sig?

Och inte gick jag runt och pekade ut alla brister i vårt hem heller. Som att väggen vi rev för över tre år sen inte är tillsnyggad än:

vagg.jpg

Jag tror jag börjar inse att vänner är viktigare än en fin fasad. Skön insikt.

Skönt också att sonen har landat i den Stora Staden och nu är omhändertagen av maken. Allt har gått bra. Jag kan andas ut.

7 Responses to “Vänner eller fasad”


  1. 1 Pippi juni 3, 2007 kl. 2:02 e m

    *hohoho* Vi har en _precis_ likadan reva i vårt vardagsrumstak och saknar ett x antal lister och dörrfoder i huset. Ska inhysa ett studentfirande här den 15 juni och har inga förhoppningar om att det ska hinnas med heller. Men jag antar att folk lär ha det lika roligt i alla fall… Hoppas jag… 🙂

  2. 2 IT-mamman juni 3, 2007 kl. 2:16 e m

    Skönt att höra, Pippi! Att det finns fler som inte har det perfekt, menar jag.
    Inhysa studentfirande? Det var schyyst av dig, du tar städningen och studentfamiljen slipper. Du måtte vara en med väldigt gott hjärta! Lycka till!

  3. 3 Pippi juni 3, 2007 kl. 7:47 e m

    Ja, jag vet att det är schysst och den blivande studenten är en mycket omtyckt person av mig och min familj. Men det är en lååång historia bakom och den är långt ifrån vacker. Det var liksom hemma hos oss eller i hemkunskapslokalen på skolan där den blivande studentens mamma jobbar. Då är valet enkelt. Jag kommer däremot inte att storstäda – har sparat dammtorkningen som ändå skulle behöva göras tills det närmar sig. Golven. Tja… Med två barn och hundar så måste jag ju sanera ett par gånger i veckan ändå 😉 Det kommer att gå finfint, men tack för lyckatillet i alla fall 🙂

  4. 4 Persilja juni 3, 2007 kl. 8:19 e m

    Jag vet inte om bilden ska illustrera före eller efter rycket??? Men jag ser iallafall en vansinnigt snygg plattläggning!!!
    Jädrar vad snyggt det var! Och inget ogräs som sticker fram mellan? Hur har du kyckats med det? Tips tack!

    Visst blir man blind efter ett tag. Inte ser du det där i taket? Men musselskal på bordet! Avancerat! Återigen överraskar du mig!!!

    (Positivt, kanske jag ska tillägga.)

  5. 5 IT-mamman juni 3, 2007 kl. 8:40 e m

    Pippi, du är en pärla! Det kommer att bli finfint även om du inte storstädar.

    Persilja, TACK för de uppmuntrande orden! Ogräs? Nja, inte mycket eftersom plattorna bara har legat där i två år och det är markväv under. Men jag vill att det ska växa i fogarna och har varit på jakt efter något att sätta däremellan. Fast nu börjar det växa lite mossa i vissa fogar och det är jag glad för. Så tips för att det INTE ska växa får du inte av mig.
    Och nej, jag ser inte det där i taket i vardagen. Men så fort det kommer nån, ser jag det! (Och det finns mycket mer halvfärdigt och ofärdigt…)

  6. 6 Annis juni 4, 2007 kl. 3:00 e m

    Jag gillar markplattorna är det skiffer? Superläckert…skulle inte se något annat hos dig…

  7. 7 itmamman juni 5, 2007 kl. 11:06 f m

    Tack Annis, Snällis! Ja, det är skiffer. Köpte det begagnat av en som skulle göra sig av med det.


Kommentera

