Jag erkänner

tag.jpgJag ska erkänna att jag har bloggljugit (Nytt ord. Betyder att man ljuger för att inlägget ska bli mer intressant.) Jag var nämligen inte nervös. Sonen skulle ju bara sitta där på tåget i några timmar. Vad kunde ha hänt? Ändå var det väldigt skönt att höra hans röst när jag ringde och frågade (lite hönsmamma är jag allt!) om han hade kommit fram. Och höra att han och kompisen var väldigt fnissiga där de satt på Mc Donald´s och käkade hamburgare.

Fast innan han åkte förmanade jag honom att han inte fick följa med någon farbror.

”OK, nu repeterar vi. Vad säger du om någon ber dig följa med och titta på en spännande sak, typ kattunge eller liknande?”

”Ja, ja, jag vet”, svarade sonen. ”Att det låter ju spännande, men jag är inte intresser…Du har tjatat om det tusen gånger och jag VET att jag inte ska följa med någon! Sluta tjata!”

Så jag behöver nog inte oroa mig för det heller.

Det är bara det att jag själv inte hade så bra koll på sånt när jag var yngre. Fula gubbar hade man blivit varnad för men inte för såna som såg snälla ut. En gång höll min syster och jag på att missa Finlandsfärjan eftersom en grabb hade lockat upp oss på isbrytaren Ymer. Egen guidad tur på en nästan tom isbrytare. Mamma höll på att få spader när hon såg att vi vinkade högst där uppifrån. Då hade hon letat efter oss på kajen ett bra tag och båten skulle snart gå. Men det gick bra. Som tur var så var den snälla grabben snäll. Det finns såna också.

Och nu ska ni som har läst ända hit få veta en sak: Jag ljuger aldrig när det gäller fakta, jag bara friserar sånt som finns runt om ibland. Så ni kan forsätta att (nästan) lita på mig.

0 Responses to “Jag erkänner”



  1. Kommentera

Kommentera

