Sonen ute i världen 2

Idag ska 11-åringen ska åka tåg alldeles, alldeles ensam till den Sydligare Staden där vi bodde förut och hälsa på en kompis. Och han tycker inte det är det minsta konstigt. Men det tycker jag.

Det kommer att gå till så här: Maken kör honom till Den Stora Staden här i närheten. Där placerar han sonen på ett säte i en tågvagn på Centralen. Två och en halv timma senare står familjen Gamla Grannar i den Sydligare Staden och tar emot. De har fått vagnsnumret, så det ska nog gå bra. Kruxet är däremellan. På tåget. Finns det någon bloggare som ska åka tåg i eftermiddag? Mellan ovan nämnda städer? Eller finns det någon hallandsbloggare som kan tänka sig att stå på perrongen i Varberg, Falkenberg eller Halmstad och vinka lite uppmuntrande till sonen när han svischar förbi? Det skulle kännas tryggt.

Fast det är lite farligt att skämta på det här sättet. Lotten tog mig på orden och letade upp sonen när han var i Eskilstuna. Bloggare är ett så trevligt och omtänksamt släkte.

19 Responses to “Sonen ute i världen 2”


  1. 1 Lotten Bergman juni 1, 2007 kl. 7:36 f m

    Äääää, han står ju på så himla stora fötter, 11-åringen! Det kommer att gå jättebra!

    Vad jag undrar är: får han internettillgång på tåget så att han kan blogga om resan under resans gång?

  2. 2 IT-mamman juni 1, 2007 kl. 7:42 f m

    Internetuppkoppling, sa du. Hmm, den biten har jag missat… Fast han har ju ingen dator i lilla ryggsäcken. Nä, han får åka på billlighetsbiljett eftersom hans far har bokat sig en förstaklassbiljett till Hufvudstaden på måndag. Sådan är hans fader…

  3. 3 Lotten Bergman juni 1, 2007 kl. 7:58 f m

    Magic, hoho, läs nu här: perfekt utpressningsläge.

    Dator+internet+tåg = eliminerad mammaågren.

    (Lotten skrockar förtjust och gnuggar händerna.)

  4. 4 Stellan juni 1, 2007 kl. 8:09 f m

    Tur att pojkvasjkern är i skolan, så han inte läser dessa oetiska råd. Vill bara få in i protokollet att jag åker första klass för att det inte fanns plats bland pöb… i andra klass, menar jag.

  5. 5 IT-mamman juni 1, 2007 kl. 8:32 f m

    Vill bara upplysa om att Magic inte tycker att morsans blogg är så värst intressant, så han läser den nästan aldrig. Ha!
    Och han har mobil! Det kan väl räcka. Tycker jag. Ha! Där kan Lotten sitta och skrocka.

  6. 6 Ayla juni 1, 2007 kl. 8:57 f m

    kan inte mer än förstå hur du känner det! Sonen (13) har ngn plan på att ta flyget till storstaden i sommar för att sedan åka vidare med släkting till norrland…uhh…vill inte riktigt det..ännu…Är väl så att trots att de växer om oss, får gigantiska fötter och tror att de är jätte stora så är de fortfarande våra små troll😉

  7. 7 Lotten Bergman juni 1, 2007 kl. 9:12 f m

    Har nu bloggat på detta tema, det visade sig ju vara outtömligt!

    /skrock-Lotten, nej,nu blev det ju fel, jag är ooo so not skrockfull

  8. 8 Höns-svägerskan juni 1, 2007 kl. 10:00 f m

    Jag som känner sonen irl fick hjärtat i halsgropen! Första tågåkningen själv! Fast jag fattar inte vad jag oroar mig för, för är det någon 11-åring som är klok så är det väl han? Och det är ju faktiskt bara att sitta på ett tåg. Men ändå! Hjälp… Du måste blogga och rapportera hur det går.

  9. 9 itmamman juni 1, 2007 kl. 11:28 f m

    Ayla, flyget…. ensam… byta färdmedel och ta sig vidare till Norrland…. Här, ta en valium!

    Lotten, har just varit inne och läst på din blogg. Igenkänning där. Tänk om leggings hade varit på mode på den tiden för jäääätelänge sen, när vi var små, då hade knäproblemen varit färre nu. Det tror jag absolut.

    Höns-svägo, det kan du slå dig i backen på att jag kommer att blogga om det. Hela mitt liv är nu en enda stor blogg!

  10. 10 Annis juni 1, 2007 kl. 4:19 e m

    Tror säkert att det går bra…är du en curling mamma? Det är jag….Jag skickade min 14-åring på fotbollsläger i tre dagar idag. De ska spela upp för uttagning till länslaget…gissa om pirrigt för dem (och för mig). Om han tar sig vidare är nästa läger i Halmstad och då tänkte jag att du ”där nere”….kan ju ta emot honom;)

  11. 11 IT-mamman juni 1, 2007 kl. 5:03 e m

    Nja, jag försöker att inte curla. Han är t ex nästan den enda i sin klass som packar sin egen gympapåse själv. Men sånt vill jag att han ska fixa.
    Kul att din 14-åring är så bra på fotboll! Ska de vara med på Gothia Cup så kan jag kanske göra en insats, men Halmstad… Det är två timmar dit. Men det kanske inte är långt med Norrlandsmått? Hör med Lilla B, jag tror hon bor åt det hållet.😉

  12. 12 Persilja juni 1, 2007 kl. 6:34 e m

    Jag tycker det är tillräckligt långt att låta sonen åka sex mil till Piteå. Men nu har jag hittat på undanflykter i två helger så nu måste han åka nästa helg. Jag är en gräslig hönsmamma. Tror att det finns kidnappare i varje gathörn. Men som tolvåring (snart 13-åring) kan han nog klara sig. Om inte annat måste han lära sig. Så nästa helg bär det av. Sex mil i buss, alldeles ensammen! Min lilla son. (Som är 10 cm längre än mig och har storlek 43 på fötterna…hmhm.)

  13. 13 Annis juni 1, 2007 kl. 7:44 e m

    Han åker i juli till Gothia i år och det var meningen jag skulle följa men det blir pojkens pappa istället. Du kan ju träffa honom istället för mig;)

  14. 14 Annis juni 1, 2007 kl. 7:45 e m

    Persilja…vi är snälla i Piteå…jag lovar….

  15. 15 IT-mamman juni 1, 2007 kl. 8:23 e m

    Persilja, du kommer säkert att köra efter i bil! Ho, ho, hi!
    43 i skor, sa du. Skönt att 11-åringen inte är helt ensam om stora blá. Han har också 43, men gympadojorna fick bli i 44,5 (!!!). Måste ha varit en liten storlek. Kan det ha varit något med bröstmjölken?

    Annis, ge mig detaljerna, så ska jag se vad jag kan göra.

  16. 16 Persilja juni 1, 2007 kl. 8:35 e m

    Annis: Jag VET att ni är alldeles förfärligt snälla i Pite nästan lika snälla som i Lule haha!
    IT:mamma oxå: Men jag har lite svårt för navelsträngsrycket…
    Så jag måste skärpa mig allt jag kan. Nu SKA han åka till sin kompis i Skuthamn. Sådetså. Kompisen har varit veckovis hos oss i Kiruna vilket ju är betydligt längre resa så nu får jag sluta att skämma ut sonen och släppa taget. Men risken är att jag gör som du sa: kör efter bussen och kollar att han stiger av på rätt plats…Haha! (Fast det är inte roligt egentligen!) Bara lite…

  17. 17 IT-mamman juni 1, 2007 kl. 8:52 e m

    Jo, Persilja, det är jätteroligt! Gör det! Fast visa dig inte.


  1. 1 salt » Blog Archive » Minimal - oväntat goda Trackback vid juni 1, 2007 kl. 5:04 e m
  2. 2 Jag erkänner « IT-mamman Trackback vid juni 2, 2007 kl. 9:00 f m

Kommentera

