Plugg, jobb och glädje

Jag ska inte bli frustrerad. Absolut inte. Det gör inget att 2-åringen är hemma resten av veckan. Stackars krake, hon måste ju bli frisk! Jag hinner. Kanske. Pluggar ju bara drygt heltid och hade tänkt att göra klart lite PIM-inlämningar innan sommaren. Men det är lugnt. Barnen först. Det var ju det som var meningen med det här lite lugnare året.

Vad var det mer som var meningen? Tja, att lära mig sånt som jag tycker är nödvändigt att kunna för att jobba som lärare. Så jag inte går hela livet och klagar att ”Åh, jag är så dålig på det där med datorer!” Fixar inte klagosånger som aldrig tar slut. Måste göra något åt dem.

Och mer då? Att känna glädje över att jobba inom skolan igen. Har aldrig slutat att tycka om livet i klassrummet. Livet i lärarummet kan däremot ta knäcken på en. Inte på alla skolor. Men ibland. Kollegor som bara klagar och har tappat gnistan. Det är som en skäppa, en sån där som man släcker det brinnande ljuset med. Alla frågor om hur de har det besvaras med:

” Jo, det är väl som vanligt, kopieringsmaskinen är sönder och det tar fem minuter att logga in på datorn.”

Jaha. Vad tråkigt då. Någon annan som har dött?

Så det har varit befriande att plugga. Och att jobba lite med makens och mitt sidoprojekt, en liten e-butik som säljer lite annorlunda datorprylar (Men den butiken vill jag inte blanda i min blogg). Få syssla lite med bokföring och marknadsföring, försöka få upp butiken högt upp när folk googlar på nåt träffande ord. Spännande och annorlunda mot skollivet. Och bra för att inse att jag längtar tillbaka till skolan.

Och när jag gör comeback är lillan äldre och förhoppningsvis inte sjuk så ofta. Men är hon det får maken ta hand om henne i första hand. Han har ju kontoret hemma. Video är aldrig fel i såna lägen. Och farmor och mormor är ju nyblivna pensionärer… Så det ska nog ordna sig. Fast just nu ligger pluggeriet på is. Men det är lugnt. Alldeles lugnt.

9 Responses to “Plugg, jobb och glädje”


  1. 1 Persilja maj 22, 2007 kl. 3:24 e m

    Du lät frustrerad nu…

    Vad spännnande med en liten e-butik!!!

    Det är min lilla dröm oxå. Att få vara hemma och jobba med en liten e-butik. Dock ej datorprylar utan annat, mer ”romantiskt” växthus-shabby-inrednings inspirerat…typ.

    DU får jättegärna mejla mig på persiljekvist@gmail.com

    jag skulle gärna glo lite på de där bilderna.

    MEN du får bara göra det när du känner att tiden räcker. Nu hörde jag på ditt inlägg att stressen flåsade dig i nacken.
    Ta´t lugnt.
    Jag borde ändå inte hänga vid datorn.

    När du mejlar får du gärna tipsa om er e-butik oxå. Min man är nämligen en datorälskare och jag tyckte mig ana att ni hade macar? Eller blandar jag ihop dig nu igen?

    Ha det så bra nu! Ta hand om lilla vännen.

  2. 2 IT-mamman maj 22, 2007 kl. 4:28 e m

    Jag ska mejla dig, Persiljekvisten. Ska bara samla ihop bilderna som finns lite huller om buller. Och jag ska mejla dig om e-butiken, som vi inte underhåller så värst mycket för tillfället. Den får sköta sig själv om jag säger så. Postar bara de beställningar som kommer in och lägger inte in nya varor.
    Jag hade också planer på en gardenshopgrejbutik på nätet. Tyckte att det fanns massor av saker som borde säljas som inte säljs. Men så snubblade maken (egentligen jag)över en speciell datorgrej och så blev det det istället. Och det kan nog vara svårt att leva på en liten e-butik. Man måste upp i så stora volymer för att det ska bli ordentlig vinst. Men startar du en kommer jag och shoppar!

    Och frustrerad… ja det är jag nog inte längre. Fast jag grämer mig lite över att känna mig som ett ras efter natten och inte kunna gå ut med kurskompisarna. Jag som aldrig är ute annars. Det hade varit roligt. Men, that´s life!

  3. 3 Anne-Marie Körling maj 22, 2007 kl. 4:53 e m

    Hi hi – det är igenkännarglädje…absolut inte skadeglädje…men oj oj oj – ibland blir det så mycket. Men jag skrattar lite när jag läser hur det blir med allt. En tvååring och dom måste gå först. Absolut. Sen får man skynda sig med allt det där andra… Stackars liten…Anne-Marie

  4. 4 IT-mamman maj 22, 2007 kl. 5:10 e m

    Ja du Anne-Marie, småbarnsåren är oberäkneliga men givande. På många sätt.

  5. 5 Erica maj 22, 2007 kl. 9:32 e m

    Du prioriterar rätt. Tid kommer, PIM finns kvar.
    Liten stackars humlerädd med öronont.
    Stiliga maken i källaren.

    Skrattade gott åt …nån annan som har dött..

  6. 6 Ozzy maj 22, 2007 kl. 9:50 e m

    Ååå varför är vissa gamla lärare så neggo? Känner igen det där trots att jag knappt har någon erfarenhet alls av lärarrum. Jag tänker i mitt stilla sinne att jag ska lyckas undvika de där bittra lärarna, alternativt göra dem lyckliga med min fantastiska humor. Hmm… vilken verklighet var det nu jag levde i ejenklien?

  7. 7 IT-mamman maj 23, 2007 kl. 10:46 f m

    Tack Erica, jag ska försöka tänka så!

    Och Ozzy, det finns bra lärarum också. Jag hade ett väldigt bra i Skåne till exempel. Försöker också göra bittra kollegor lyckliga genom att vara positiv, men ibland dras man med i deras klagan och ibland orkar man inte hålla ställningarna när den negativa personen aldrig blir omvänd. Men som tur är brukar inte alla hålla sorgevaka eller vad det heter. Man får väl helt enkelt hitta dem som man trivs med och satsa på gott samarbete med dem.

  8. 8 Annis maj 24, 2007 kl. 12:51 e m

    Hej hej lilla mamman du skulle jobba med mig jag låter ingen gå tråkig gå förbi…och hittar på allt för mycket tokerier. Har du försökt säga den där kommentaren på riktigt i personalrummet någon gång??? Det skulle ju var superkul och kanske lite uppvaknande. Du är väl inte en sån där snäll flicka som bara går om kring och ler på jobbet?

  9. 9 itmamman maj 24, 2007 kl. 1:07 e m

    Nja, när man är ny försöker man nog vara en positiv typ som inte bränner broar i första taget. Nej, ler hela tiden gör jag inte. Och tjafsar med folk gör jag om det behövs. Men det hade onekligen varit roligt att jobba ihop med dig. Fast jag har förhoppningen att det ska bli bra på min nya skola. Kollegan i parallellklassen verkar vara en rivig typ.


Kommentera

