Samtalet

Samtalet mellan lärare och elev.

Används det som tjänstevapen eller som verktyg?

Kontrollerande eller utvecklande?

En tanke efter att ha läst Inger Lindberg i Symposium 2000- ett andrspråksperspektiv på lärande (K. Nauclér). Kanske för flummigt för Janne Björklund…?

10 Responses to “Samtalet”


  1. 1 kajsasi maj 20, 2007 kl. 11:52 f m

    Hos oss betonar vi samtalet som verktyg. Det frågar vi föräldrarna vid utvärderingen också, om de fått information som utvecklar deras barn vid utvecklingssamtalet och om vi varit överens om målen. Sedan vet jag inte vad som menas med tjänstevapen? Ska kanske läsa boken?

  2. 2 kajsasi maj 20, 2007 kl. 11:57 f m

    Hittade avhandlingen på nätet. Upptäckte att det gäller samtal mellan lärare och elev under lektioner, eller hur? Inte enbart utvecklingssamtalen. Verkar intressant.

  3. 3 kajsasi maj 20, 2007 kl. 12:19 e m

    Hej, det är jag igen. Jag var faktiskt på en intressant föreläsning om just andraspråks inlärning och språkutveclande arbetssätt. Den hette ”Att få en syl i vädret.” föreläsaren heter Veli Tuomela. Han ritade upp ett diagram där sambandet mellan kontextuellt innehåll och icke kontextuellt innehåll och vad eleverna lär sig eller förstår. En av rutorna var just detta med att ge eleverna diagnoser, skrivningar, typ glosor att lära sig utantill för att kunna stava. Och han betonade hur ointressant detta är, dvs. det är inte språkutvecklande för eleverna.
    Då tänkte jag på hur vi närmar oss USA och deras sätt att använda skrivningar och diagnoser. Detta har fått till effekt en protest – Unschooling. Något att tänka på!!!???

  4. 4 itmamman maj 20, 2007 kl. 4:26 e m

    Hej Kajsasi! Den där föreläsaren får jag kolla upp! Intressant!
    Ja, med språket som tjänstevapen menas om vi använder det för att kontrollera eleven, låta den svara på ja- och nej-frågor. Hålla eleven i schack med språket så att säga. Vi har ju ganska stor makt, vi lärare och vi kan använda våra verktyg på fel sätt.

  5. 5 Magistern maj 20, 2007 kl. 5:29 e m

    Både och! Kör mycket personlig handledning med eleverna och när man börjar så är det mycket kontroll där jag styr samtalet, för att under senare årskurser övergå till att eleven styr samtalet. Det blir då mer utvecklande. Kanske skulle kunna utveckla detta, men då kan det bli rätt tydligt var jag jobbar någonstans.

  6. 6 IT-mamman maj 20, 2007 kl. 6:50 e m

    Magistern, jag tror inte det är fel att läraren i viss mån styr samtalet. Man kan ju styra det så det blir utvecklande för eleven. Scaffolding (stöttning) kräver att läraren leder eleven framåt. Med kontrollerande menar jag om läraren bara talar med eleven för att kolla att den kan vissa saker, typ ställer frågor som kräver ett visst förutbestämt svar.
    Låter spännande hur du jobbar, skulle gärna vilja veta mer, men du ska få behålla din anonymitet.😉

  7. 7 anne_marie_korling maj 21, 2007 kl. 11:15 f m

    Jag tror att ingången till samtalet kan vara det förutsättningslösa – jag undrar…
    samtal får inte bli mästrande, får heller inte vika undan från det som bör sägas – samt inkludera dem som är aktörer i samtalet.
    Samtalet är i min värld en dialog. Sam – tal. Inte ental.
    Anne-Marie

  8. 8 IT-mamman maj 21, 2007 kl. 4:07 e m

    Du är en klok kvinna, Anne-Marie. Mycket klok.

  9. 9 Killfröken maj 22, 2007 kl. 9:12 e m

    Dialoger kan ha flera syften. Ibland ska de vara mästrande och då måste de få var det. Men det är nog viktigt att man inte faller in i ett mönster där man blir mästrande utan att mena det.

    Sen vad gäller Janne B verkar det som att varje gång han ogillar något finns det skäl att tycka tvärtom.

    Men bubblare på topplistan över dumma politiker är ändå Görän Hägglund (Kd) som en gång fällde följande citat om Gävles lokala skolplan för de första åren på 2000-talen:
    ”Det första målet: Eleverna ska utveckla sin förmåga att prata matematik. Ja, det är säkert
    jättebra. Men kanske hade man förväntat sig att målet skulle vara att man skulle kunna räkna
    matematik. ”

    Ouch!

  10. 10 IT-mamman maj 23, 2007 kl. 10:50 f m

    Oj, har han sagt det?! Oj, oj!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: