Fixa dina CD-spår till mp3-format

På vår kursportal har vi en bra grej som kallas Tips och Idéer. Där har en kursare lagt in ett tips om hur man lätt kan fixa så CD-spåren görs om till mp3-format. Mp3 tar mindre plats än de flesta andra format och kan redigeras i Audacity.

Så jag provade hans tips. Laddade ner gratisprogrammet Free CD to Mp3 Converter. Sen måste man ju tänka på det där med upphovsrätt också om man vill lägga ut ett ljudspår. Jag använde 11-åringens dagis-CD, som de spelade in för en så där sju år sen. Kommer fortfarande ihåg vilken uppsjåsad stämning det var bland föräldrarna när personalen berättade att barnen skulle spela in en skiva. En skiva! Mitt barn! En del köpte skivor till hela släkten för 290 kronor styck (eller vad det nu var). Sen visade det sig att barnen sjöng utan komp och bara ett av barnen, den som satt närmast mikrofonen, hördes ordentligt. Ganska roligt faktiskt. Den skivan kan man trixa en hel del med så den blir lite bättre. Sämre kan den iallafall inte bli, om man säger så…

3 Responses to “Fixa dina CD-spår till mp3-format”


  1. 1 kajsasi maj 20, 2007 kl. 11:48 f m

    Hej! Det är bara jag. Tänkte – har inte prövat ännu – vad är skillnaden mellan denna och Gold Wave?

  2. 2 IT-mamman maj 20, 2007 kl. 4:38 e m

    Hmmm, du har nog rätt Kajsasi. Jag har ju faktiskt gjort mp3 av CD-spår mha GoldWave. Men, man måste ju betala föra att använda GoldWave efter en provperiod, så jag antar att det är det som är skillnaden. Fast, som sagt, det funkar ju med det också.

  3. 3 Erica maj 22, 2007 kl. 9:25 e m

    Tack, behövde veta just detta!
    Det är tur att jag har dig mamman.


Kommentera

