Min första podcast

Får jag presentera: Min första podcast!

Men innan ni lyssnar på denna inspelning, ska jag be att få berätta att:

  • Inspelningen bara är några futtiga sekunder lång.
  • Den kommer från makens mobilsvar och ljudkvalitén är DÅLIG.
  • Jag låter inte så där i verkligheten.
  • Varför jag valde denna ljudfil? För att visa hur grymt effektiv jag är (när jag ringer till maken)! Inga långa presentationer, klart och tydligt budskap – det är så man får tid över till att blogga.

Så där ja, då är det bara att lyssna. Nej, just det ja. Tack till Ugglemamman som hjälpte mig när jag slet mitt hår med Odeo. Hon sa att den nog inte funkade. Tipsade mig om Gcast som faktiskt funkade riktigt bra – ända tills jag skulle få in den i WordPress. Argh! Jag gillade ju WordPress. Förut. Funkar däremot i Blogger. Det som funkade på min blogg var Splashcast. Nä, nu är det dags att lyssna. Jag kallar den Effektivitet:

[splashcast ADJH1224TJ]

Sugna på att prenumerera? Nja, först måste jag ta ett snack med redaktionen om vilken inriktning vi ska ha fortsättningsvis i dessa intressanta program. Men jag återkommer med fler podcasts, när jag finslipat lite på detaljerna.

13 Responses to “Min första podcast”


  1. 1 Ugglemamma maj 11, 2007 kl. 9:08 f m

    Kul! Det funkar ju kanonbra med SplashCast. Om jag förstod det rätt kan man lägga in bilder och filmer också där? Världen tillhör podcastarna 🙂

  2. 2 IT-mamman maj 11, 2007 kl. 9:11 f m

    Ja, man kan trixa med bild och film också verkar det som. Det blir nästa steg… Är just nu inne på PIM-utbildningen på Multimediabyrån och träffar på dig virtuellt. Skoj!

  3. 3 Ozzy maj 11, 2007 kl. 10:53 f m

    Hahaha! Du kanske tar det här som ironi, men jag är faktiskt imponerad av dina it-kunskaper.

  4. 4 itmamman maj 11, 2007 kl. 10:56 f m

    Å nej, Ozzy, jag suger i mig allt beröm!
    Fast oss emellan – det var inte SÅ svårt. Bara att göra precis som beskrivningen sa. Men säg det inte till nån! Vill gärna att alla ska tro att det var OOOTROLIGT svårt.

  5. 5 kajsasi maj 11, 2007 kl. 3:07 e m

    Vad är en podcast? har det något med i-pod att göra?

  6. 6 IT-mamman maj 11, 2007 kl. 5:16 e m

    Hej Kajsasi! Ska se om jag kan förklara… Man kan säga att pod är en plats på datorn där man samlar upp sådant man prenumererar och vill lyssna på. Som i itunes. Cast är en slags sändning. Om du prenumererar på en viss grej, kommer det till din itunes i datorn varje gång podcasten uppdateras. Sen kan du koppla din ipod eller mobil till datorn och föra över podcasten till den. Ungefär så. Iallafall som jag har fattat det. Någon som tycker att jag förklarade fel?

  7. 7 kajsasi maj 11, 2007 kl. 8:01 e m

    OK! Nu har jag lärt mig något nytt. 🙂

  8. 8 Annis maj 12, 2007 kl. 12:37 e m

    Vad säger du på podcasten?
    -Presenten galning, hämta, hej då?????????

  9. 9 Annis maj 12, 2007 kl. 12:38 e m

    Snacka om rakt på sak!

  10. 10 IT-mamman maj 12, 2007 kl. 6:52 e m

    Oj, hörs det så dåligt? Eller är det dialekten?
    Säger: ”Presenten, galning! Kom och hämta! Hejdå.” (Tror jag det var. Vill inte lyssna på den själv igen…)
    Japp, här är det rakt på, pang på rödbetan, utan några krusiduller.

  11. 11 Annis maj 12, 2007 kl. 10:51 e m

    Vilket kärleksspråk! 😉

  12. 12 Frigida maj 13, 2007 kl. 7:52 e m

    vad var det för present då? ;))))))

  13. 13 IT-mamman maj 13, 2007 kl. 8:53 e m

    Ha, ha Frigida, du är nyfiken!!! OK, jag ska avslöja mer av handlingen.
    Maken skjutsade 8-åringen till ett kalas. Jag brukar alltid vara övertydlig med allt för att inget ska glömmas. Men den här gången påminde jag inte om precis allt. Så när de hade åkt låg presenten kvar hemma. Upptäckte det och blev småirriterad över att maken inte hade kunnat tänka på att man brukar liksom ha med sig en present till ett barnkalas… Så jag ringde och han hade mobilsvaret på som vanligt. Därav min småsura uppmaning om att komma hem och hämta.
    Så där ja. Det var den rafflande handlingen. Eller den inte så rafflande. 😉


Kommentera

