Tellus-expeditionen

tellus.jpgDet finns ett material på nätet som heter Tellus-expeditionen och som vänder sig till elever i år 1 – 6. Det handlar om jordbruket och livsmedelsproduktionen i Europa. Europeiska rådet för unga jordbrukare står bakom tillsammans med Europeiska kommissionen.

Aha, tänkte jag. Det blir bra till hösten när mina elever ska läsa om Europa. Men, jag vet inte hur bra det egentligen blir. Man kan klicka sig fram till olika länder och läsa fakta, men språket svårt, på det viset att fakta radas upp på varandra. Inte roligt för fem öre. Det finns förutom sidorna på nätet, flera pdf-filer som man kan ladda ner. Serier och mer fakta, samt ett föga upplyftande test. Jag hittade ett namn på en fransman som hade granskat materialet och godkänt det. Han var pedagogisk inspektör i husdjursskötsel (!). Synd att materialet inte var mer pedagogiskt. Men, innan jag sågar det helt – det kanske går att använda någon bit av informationen. Kolla gärna själva här och säg vad ni tycker.

4 Responses to “Tellus-expeditionen”


  1. 1 kajsasi maj 9, 2007 kl. 3:17 e m

    Det materialet är lite svårt för år 1 i alla fall. Fast jag har för mig att jag sett detta material tidigare, fast det var lättare att hittat i??? Vissa delar av PDF-filerna måste ju vara användbart för år 5 och 6 i alla fall.

  2. 2 IT-mamman maj 9, 2007 kl. 3:41 e m

    Ja det är absolut inte lämpat för åk 1. Fast det står att de kan använda det i deras beskrivning. Men jag tycker även det är för mycket krånglig fakta för de i 5:an och 6:an. En del svåra ord som ”destillerat” och sånt gör det inte bättre. Men nån liten siffra kan man väl vaska fram därifrån antar jag.

  3. 3 Erica maj 9, 2007 kl. 9:57 e m

    Du är min Hugin och min Munin … flyg..surfa .. lyssna..läs och berätta för mig. heja It – mamman!!

  4. 4 IT-mamman maj 10, 2007 kl. 7:14 f m

    Du och ja, söstra mi, jag menar Erica. Jag sörplar i mig dina goda idéer som friskt vatten, vet du!


Kommentera

