Vill ha

Jag har drabbats av vill-ha-sjukan. Just precis när jag hade slutat drömma om ett växthus, skaffar sig ALLA växthus. ANNIS (nu är du inte glömd!), Erica, Lilla B, Lantliv, Dubbelörnen, Persilja …. ja alla. (Jag kan uppdatera om jag har glömt någon.)

Förra sommaren lusläste jag växthussajter, kollade priser, mätte. Sen kom jag på att det skulle innebära ännu en sommar då vi har ett STORT projekt, och då tiden med barnen fick stå tillbaka. Så då bestämde jag mig för att vänta med planerna på ett växthus, eller till och med strunta i det helt. Istället skulle jag gräva mig en liten kryddträdgård.

Men nu kommer vill-ha-känslan smygande igen. Och det ska inte vara vilket växthus som helst. Murad nederdel och vackra gamla fönster ovantill. Här är en bild som jag tog på Chelsea Flower Show förra året. (Ni lär få se en del bilder därifrån vad det lider…)

vaxthus1.jpg

Fint eller hur? Fast jag vill ha ett mycket större. Har väl vill-ha-sjukan fått mig i sitt grepp är det lika bra att vilja ha allt. Och lite till.

13 Responses to “Vill ha”


  1. 1 Maken maj 7, 2007 kl. 9:28 f m

    Du får väl jaga upp Ernst ur soffan, då. Hälsar maken, som fortfarande inte avslutat årets ENDA storprojekt.

  2. 2 IT-mamman maj 7, 2007 kl. 9:29 f m

    Älskade Make, jag sa att jag VILL ha. Inte att jag SKA ha.

  3. 3 Arga Mamman maj 7, 2007 kl. 3:49 e m

    VILL också ha!!! Vilket underbart växthus – ett läka-själen-hus mer än något annat! Tänk att sitta där och drömma…

    Kram!

  4. 4 IT-mamman maj 7, 2007 kl. 4:43 e m

    Bra, då är vi två som kan längta ihop, Arga Mamman. Vi som inte har fått det som aaaalla andra har. Buhuhu!!

  5. 5 Erica maj 7, 2007 kl. 5:04 e m

    eeeh…jag tror inte att jag visar nån bild på mitt underverk när jag ser vad ni menar med ett riktigt växthus…

  6. 6 IT-mamman maj 7, 2007 kl. 5:41 e m

    Erica, jag är säker på att ditt växthus blir underbart! Tryck bara in en liten stol, så blir det mysigt.
    Och du, jag hade hellre haft ett fult växthus än inget alls. Så ditt kan vara hur skruttigt som helst. Jag blir avundsjuk ändå.

  7. 7 Frigida maj 7, 2007 kl. 7:36 e m

    måste erkänna att jag själv känner mig lite smittad efter alla inlägg om växthus, blommor och sagolika trädgårdar…fast jag borde kanske skaffa ett hus först..eller? :S

  8. 8 Anne-Marie Körling maj 7, 2007 kl. 7:55 e m

    HUR BYGGER MAN UPP DEN DÄR PÅ EN BALKONG – VILL OCKSÅ HA – MEN MINA FINGRAR ÄR INTE GRÖNA – MEN HJÄRTAT ÄR GRÖNT – JAG VILL OCKSÅ HA.
    ANNE-MARIE

  9. 9 IT-mamman maj 7, 2007 kl. 8:24 e m

    Frigida, hus kan vara bra om man vill ha ett växthus. Men har du en balkong (här drar jag in Anne-Marie i samtalet också) så kan det säkert bli lika mysigt där. Vad är det egentligen man vill ha med ett växthus: litet, trångt, varmt och mysigt = en balkong!
    Och Anne-Marie, om hjärtat är grönt, blir dina fingrar gröna. Läs Lotte Möllers böcker. Hon frälste mig. Mina krukväxter vissnar, för de tycker jag är tråkiga, men min trädgård älskar jag – en helt annan sak för mig. Har jag gröna fingrar då? Vet inte och struntar i det. Bara jag får gräva och plantera och rensa – avkoppling på hög nivå!

  10. 10 Lantliv maj 7, 2007 kl. 9:25 e m

    Andas, andas, andas. Så nu känns det bättre.TÄnk så mycket man vill ha och tänk så fort sommaren är över. Det är ju inte dumt att njuta av den med barnen heller! Och med tegelmur m.m. jo det är nog ett nååågot större projekt än mitt billiga plast…

  11. 11 IT-mamman maj 7, 2007 kl. 9:28 e m

    Ja, men ditt (såå billigt tror jag inte at det är) växthus är ett VÄXTHUS. Du kan gå in där och känna tomatplantsdoften… Jag vill ändå ha. Helst svinga ett trollspö och vips… så står det där.

  12. 12 Annis maj 9, 2007 kl. 10:40 f m

    Du glömmer alltid mig!!! Jag har ett växthus sen tidigare vet du väl!!!!
    Växthus är perfekt för där kan man gå och stänga in sig alldeles ensam och få vara ifred. Något att rekomendera alla mammor om, man kan alltid låtsas att man har något att plantera om. Skönt att andas ensamluft ibland…på våren är växthuset mitt andra hem.

  13. 13 IT-mamman maj 9, 2007 kl. 11:14 f m

    NEEJ! Glömde jag dig? Men har du verkligen sagt att du har ett växthus? Måste genast uppdatera.


Kommentera

