IT-mamman goes gardening

Det här är en splittrad blogg. Ska man blogga om IT, skola eller mammeri? Det blir helt enkelt en blandning. Och nu när våren kliver in i mitt liv, kan jag inte annat än att blogga om trädgård också. Ännu mera splittrat alltså.

harbor.jpg

Jag har en hemlig dröm. Det är att vår trädgård ska bli så hemlighetsfull och inbjudande att en trädgårdstidning kommer och gör ett reportage.

Det knäppa är att maken och jag själva gjorde ett frilansreportage för Allt om Trädgård för tio år sen. Vi (plus äldsta sonen) åkte till England och besökte Bed and Breakfasts for Garden Lovers. Han plåtade och skrev och jag kom med goda råd. Men nu vill jag att min trädgård ska bli upptäckt! Fast det vågar jag inte säga högt – har man sett vår trädgård, fattar man inte hur det är möjligt. Men det måste få ta tid. Häckar, buskar och träd blir inte stora på en gång. Så om 5 – 10 år kanske ett reportage i någon trädgårdstidning kan se ut så här (Konceptet att låta ens dröm gå i uppfyllelse genom att själv skriva den, har jag snott från Lotten, som gjorde sitt eget Sommarpratsprogram):

Vi har stämt möte med IT-mamman i hennes trädgård någonstans i Bohuslän. På vägen dit åker vi genom ett villaoråde med fula hus från 70-talet. Något deprimerade av denna dystra syn anländer vi så till IT-gatan 20. Först tror vi att vi har kommit fel. Enligt beskrivningen skulle det vara ett tråkigt tegelhus. Men huset ifråga är totalt täckt av murgröna och klätterrosor. Längs den stenlagda gången fram till dörren växer lavendel och stockrosor, humlorna surrar och fjärilarna breder ut sina vackra vingar. För en stund känns det som om vi har hamnat i sagans land – är detta det berömda Törnrosaslottet?

p1010054.jpg

Men vi väcks snart ur vår hallucination. Borta i jordgubbslandet viftar en kvinna klädd i snickarbyxor och solhatt.

-Välkomna! ropar hon. Vill ni smaka på min nygjorda saft?

Först måste vi fråga IT-mamman om hon kan låna ut en kamera till hos. Pinsamt nog har fotografen upptäckt att reportagekameran inte fungerar.

-Ni behöver ingen kamera, säger IT-mamman. Jag har jättefina kort på trädgården som ni kan få. De har några år på nacken, si så där sju år tror jag, men dem kan ni gärna få använda.

Vi sätter oss till rätta på uteplatsen under pergolan gjord av armeringsjärn. Över oss klättrarrosor och vindruvor.

perg.jpg

– Jo, vindruvorna trivs här på södersidan, berättar IT-mamman. Det är en baltisk sort som klarar det mesta. Här brukar vi sitta och njuta på sommaren.

Bina surrar i kryddorna som är planterade vid köksingången.

-Jag vill ha dem där, så det är lätt att knipsa av lite till matlagningen, förklarar IT-mamman, som dessutom hävdar att hon är en fena i köket. När hon säger det sätter IT-pappan, som just har kommit ut, i halsen.

 

deadthyme.jpg

 

Vi fortsätter turen genom trädgården och tar vägen genom Woodlandslänten. På ett ställe viker stigen av och leder till en pytteliten stenlagd plats, nästan dold bakom Rhododendronbusken. Där står en inbjudande bänk som bara väntar på att någon ska slå sig ner.

 

wood.jpg

-Kom nu, vi har mycket att utforska, säger IT-mamman bryskt.

tradet.jpgOch hon har rätt. Vi går vidare in genom rosenportalen till grusgången som går mellan tomtgränsen och avenbokshäcken. En hemlig gång. Bakom ett dött träd som får tjäna som stöd till den magnifika rosen Rosa Heleane, finns en berså med en liten bänk. Ännu ett ställe att vila trötta fötter när man tar sin kvällspromenad i trädgården för att samla in myntablad till sitt kvällste. I slutet av grusgången väntar en avenbokskoja. Ljuset strilar in genom taket och på andra sidan finns ännu en öppning som leder ut mot gräsmattan.

-Detta är barnens favortitställe, upplyser oss IT-mamman. Och, fortsätter hon, IT-pappan kan man också hitta här, när han är trött på alla projekt och vill gömma sig.

aven1.jpg

Turen genom trädgården börjar närma sig sitt slut. Vi kommer till nordsidan, den sida som vetter mot gångvägen.

-Här är kallt och blåsigt, säger vår guide. Bara toalettfönstret vetter hitåt och det är ingen del av trädgården som man frivilligt söker upp. Därför lät jag denna del bli den så kallade skrytträdgården, den del som man tittar på, men inte vistas i.

En rundel fylld med vit marmorkross är vad som finns här. I rundeln finns olika grässorter, lammöra och ormbunkar. Ingen plats att slå sig ner. En plats att gå förbi helt enkelt.

Vi tackar för vår guidning och tar avsked.

Ja, det fick bli det här reportaget. Tidningen skulle precis gå i tryck och sidorna var vikta för IT-mammans trädgård. Bara så ni förstår varför ni just har läst om nämnda ställe. Eventuella frågor besvaras av ansvarig utgivare, vilket inte är vi.

16 Responses to “IT-mamman goes gardening”


  1. 1 Kajsasi maj 6, 2007 kl. 1:10 e m

    Spännande!
    Jag har själv en dröm om en trädgård men den ligger i Hälsingland. Vi har hittat en gammal ritning (100 år)på hur trädgården planerades och byggdes upp i början av 1900-talet. En del av trädgården finns kvar, som gamla äppelträd, men mycket är borta. Så när min pension kommer kanske jag kan ägna denna trädgård en tanke och arbete.

  2. 2 itmamman maj 6, 2007 kl. 2:31 e m

    Är det gården du har som header på din WordPressida? Ser mysigt ut.

  3. 3 Frigida maj 6, 2007 kl. 4:30 e m

    ååhh…vad underbart det var att gå igenom hela gården…jag kände lukter på alla blommor, beundrade fjärilar, viftade bort bina och ville så gäääärna stanna kvar ett par timmar till när du sa att vi nu får gå för du har annat för dig :(((

  4. 4 IT-mamman maj 6, 2007 kl. 4:38 e m

    Å nej, stanna kvar! Det var de där jobbiga journalisterna som skulle ge sig av. Ta ett glas jordgubbssaft till!

  5. 5 Erica maj 6, 2007 kl. 4:48 e m

    Lovely,
    Skickar en låda hemodlade grönsaker i augusti när jag skördar i växthuset…tror du det funkar, det där med att skriva sin dröm?…kanske du får vänta och se….

  6. 6 IT-mamman maj 6, 2007 kl. 4:50 e m

    Å tackar, Erica! Hur går det förresten med ditt växthus? Är det ditt än? Har inte sett något om det på din blogg. Men det kanske har hänt saker sen jag var där i förmiddags.

  7. 7 Erica maj 6, 2007 kl. 7:42 e m

    Det är mitt
    Leveras tisdag!!! 😀

  8. 9 Persilja maj 6, 2007 kl. 7:51 e m

    Inte illa pinkat!!!
    En ny sida dök upp av InTressanta-mamman.
    Jag lovar att tipsa Allt om Trädgård eller Lantliv eller liknande om sex-sju år!
    Eller så är jag själv utsänd som hemma hos reporter!

    Man vet aldrig!

    Vad många spännande idéer du har kring trädgården! En riktig PLAN! Impad! Tänk att få klä in huset med grönska som du skrev. Hos er går det ju!
    Lyllos!

  9. 10 itmamman maj 6, 2007 kl. 8:04 e m

    Jag tror garanterat att du är reporter på nån tidning om sex – sju år! Och då vet jag så mycket om dig och har så många hållhakar, så du bara MÅSTE komma och göra ett reportage här. Moahahahahaaaa!!!

    Men jag betvivlar att den lilla murgrönan hinner klä in hela huset tills dess. Det är trots allt inte Skåne här..

  10. 11 Annis maj 6, 2007 kl. 8:44 e m

    En engelsk vildvuxen trädgård med gammeldagsa höga blommor och en kvinna med knut i håret och förkläde ser jag framför mig. Är det du?
    Romantiskt och vildvuxet….barnen går omkring och ler med rosiga kinder. Lyckan spirar och livet leker….lyllo dig! Jag är så avundsjuk.

  11. 12 IT-mamman maj 6, 2007 kl. 9:18 e m

    Ja, ja, ja!! Barnen ler hela tiden! Det måste vara här.
    11-åringen säger inte:
    ”Men palla!” (= jag orkar inte göra det du säger) hela tiden. Han säger:
    ”Mor, ska jag hjälpa dig att rensa i våra vackra rabatter?”

  12. 13 Lilla B maj 7, 2007 kl. 6:30 f m

    Vilket roligt inlägg!
    På min gamla trädgårdsblogg dök det för en tid sedan upp en förfrågan om jag kände till en trädgårdsbloggare på ett helt annat ställe. Reportern kom från en dagstidning rätt långt borta från där jag bor.Snopet!!
    Gör ett reportage om mitt växthus istället – tänkte jag.
    Men det stannade vid tanken.

  13. 14 IT-mamman maj 7, 2007 kl. 6:59 f m

    Du skulle aldrig ha släppt taget om reportern!
    Men nästa gång nån hör av sig, vet du precis vad du ska säga. Då har du filat ordentligt på ditt svar.
    Jag blir sjuk när jag ser ditt växthus – de där stolarna och bordet längst in… Å så härligt! Men det kanske jag ska skriva på din blogg, inte på min. Ja, man lär sig väl nån gång.

  14. 15 Lotten Bergman maj 7, 2007 kl. 10:41 f m

    Det här var en lysande idé. Nu måste du på just detta datum varje år ta bilder och lägga ut — i alla fall i sju år.

    Tänk vad bloggfenomenet får oss att dokumentera! (Men om hela sajbern plötsligt brinner upp har vi ingenting kvar, förstås.)

  15. 16 IT-mamman maj 7, 2007 kl. 10:52 f m

    Lotten, måste jag…? Helst vill jag blunda de närmsta sju åren och när jag tittar igen så är allt perfekt.


Kommentera

