-Vad har du i din matsäck?

Today is the day. Skolresa. 8-åringen har laddat i två månader:

– Vi får ha med oss max 50 kronor på skolresan. (Två månader sen)

– Det var 50 kronor man fick ha med sig. (En månad sen)

– Glöm inte att jag ska ha med mig 50 kronor! (En vecka sen)

fast12.jpg

Så jag var förberedd. Och ändå, igår gick det upp för mig att jag skulle packa matsäck till utflykten. Ställa mig och steka pannkakor (Jo, jag kan sånt). Nej, det var inte läge för det. Så jag skickade maken att inhandla färdiga sådana. Dom är dyra.

pann.jpg

Men det är lyx jag unnar mig: färdiga pannkakor till barnens matsäckar (och ibland hemmagjorda). Annan lyx är att ofta köpa nya Wettexdukar istället för att koka dem, men det är en annan historia. Tillbaka till pannkakorna. Jag ser till att alltid ta upp dem ur paketet och lägga ner dem i en skruttig hemmaburk, så de ska se hemgjorda ut. Det finns annars färdigvarianter med syltburk i paketet, men jag vill inte stoltsera med min ohuslighet.

Nu har jag hämtat 8-åringen på skolan. Och träffat på hans gullfröken. När vi hade kommit en bit på väg över skolgården, ropade hon:

-Jag har läst din blogg!

Där slutade jag andas. Hjälp! Jag är visst inte så anonym längre.

Och läser hon detta, får hon veta att pannkakorna som hon såg i min sons matsäck inte var äkta hemmagjorda. Men det bjuder jag på. Andas hon om det nån gång ska jag se till att ha nåt i bakfickan att hota med. Ska på kabaré på skolan där hennes man jobbar ikväll… kanske kan ta något ofördelaktigt kort på honom som jag kan lägga ut på bloggen om det skulle behövas…

17 Responses to “-Vad har du i din matsäck?”


  1. 1 Annis maj 3, 2007 kl. 5:20 e m

    Hahahaha det tricket har inte jag lärt mig…så sött av dig…
    Jag slutade också att andas i fredags när jag såg att en av mina kommande föräldrar hade läst min blogg och kommenterat. HJJJÄÄÄÄLLLPPPP!
    Sen vet ju min kompis allt om min vardag nu för tiden så när hon träffar min man så ger hon retiga kommentarer om saker som inträffat hemma. Han tittar snett på mig och jag ser bort.

  2. 2 Pippi maj 3, 2007 kl. 7:28 e m

    *Hahahahahaha* Underbart trick! Måste genast lägga det på minnet för framtida behov🙂

    Annars är ju det där ett litet bekymmer, kan jag känna… Vad kan jag skriva om och vad kan jag inte skriva om. Har startat en ny (hemlig?) blogg där jag förhoppningsvis kan känna mig friare i tänkandet och i processen att få ur en massa onödig dynga ur hjärnan – friare utan att såra någon närstående som jag vet läser bloggen då coh då.

  3. 3 IT-mamman maj 3, 2007 kl. 7:38 e m

    Jaha, Annis och Pippi, nu kommer ni också att smyga till affären och köpa färdiga pannkakor. Det är bara en tidsfråga…

    Och Pippi, ge mig genast adressen! Jag lovar att hålla den hemlig. Nej, du får göra som du vill.

  4. 4 Ozzy maj 3, 2007 kl. 8:05 e m

    Jag övervägde också länge att skaffa en hemlig blogg då jag märkte hur världen krympte. Först trodde jag att ingen jag kände läste min blogg. Sen visade det sig att några i klassen hittat den. Så då kunde jag inte skriva om dem längre. Sen hittade några i improgruppen den (och jag har skrivit massor om dem! Huuuu!), så då fick jag krympa det. Osv. Så, det är bara att generalisera och skriva om sånt som till och med mamma får läsa. Då är man safe. Men… tråkig?

  5. 5 itmamman maj 3, 2007 kl. 8:11 e m

    Nej, du har inte blivit tråkig Ozzy! Har problem med presenten till dig. Vad var det nu du önskade dig?

  6. 6 Pippi maj 3, 2007 kl. 8:42 e m

    he-he-he… Tänkte faktiskt inte på att du skulle ge sonen ”fuskpannkakor”, jag fuskar jämt redan nu…🙂 Tänkte mer på din idé om hur du ska få gullfröken att hålla tyst😉

  7. 7 itmamman maj 3, 2007 kl. 8:46 e m

    Jag tog finfina bilder på hennes man ikväll. Man kan göra mycket skoj med dem i Photo Filtre….😉

  8. 8 Persilja maj 3, 2007 kl. 9:03 e m

    Tänk att det finns fler som kokat trasor än jag!!! Mitt hjärta sa suck och ack och jag smälte. En som kokar disktrasor kan aldrig vara ond. Det är rejält folk!
    Fast själv har jag slutat…
    (Sorry mamma!)
    Nu kör jag dem i 60 grader och det går bra. Bakterierna försvinner. Men de blir inte lika mysiga som när jag kokte dem med tvättmedel…

    Tänk, såna husmödrar vi ändå är! Köpespannkakor till trots!

  9. 9 itmamman maj 3, 2007 kl. 9:08 e m

    Alltså, jag vet inte om jag måste springa iväg med svansen mellan benen, men jag har bara kokat disktrasor en enda gång. Det luktade så vedervärdigt, så sen dess har jag aldrig gjort det mer. Men jag ser upp till dem som gör sånt. Köra i tvättmaskinen är ju också en grej. Men jag får något speciellt i blicken när jag håller i en alldeles nyinköpt disktrasa. Det är liksom lycka för mig…

  10. 10 Persilja maj 3, 2007 kl. 9:13 e m

    Krasch!
    (Där ramlade IT:mamman ner från piedestalen!)

  11. 12 Ozzy maj 3, 2007 kl. 9:58 e m

    Jag önskar mig ett besök av brorfamiljen! :OD Eller en bra kökskniv. Har en liten laserkniv, en fruktkniv och en vågtandad (?) brödkniv. Värdo när man ska cutta stora grejor. Eller bruna kuddar att ha i den gröna soffan som nu står i det färdigpimpade och mysiga vardagsrummet! Eller nåt man kan sätta på fönstrena så att det inte blir så varmt av morgonsolen. Eller en dinosaurieutrotare. Åsså man, barn, bil, hus och ett perfekt jobb.

  12. 13 IT-mamman maj 3, 2007 kl. 10:04 e m

    Öhhh, jag ska se vad jag kan göra… Dinosaurieutrotare finns nog på Universeum…

  13. 14 Erica maj 4, 2007 kl. 7:05 f m

    Passa dig nu vill hon ha en vass kniv…man vet aldrig…woahahahaha…

    Visst begränsar det att vara icke-anonym men du behöver heller aldrig oroa dig över vem som vet vad, och när du få fina toppjobbet är du safe och slipper bli uthängd på löpsedklarna…om bloggen i alla fall!

  14. 15 Anki maj 4, 2007 kl. 9:46 e m

    Min son oxå 8 ska snart på skolresa, kanske ska jag kopiera ditt trick. Men han kan vara glad om jag skickar med nåt alls, är en mycket förvirrad mamma som ofta glömmer allt från läxböcker gympakläder till studiedagar(varför kommer aldrig skolbussen)
    Men detta har gjort min son till en redig grabb som själv håller reda på det mesta🙂

  15. 16 IT-mamman maj 4, 2007 kl. 9:53 e m

    Å vad härligt att höra att fler än jag snurrar till sker och ting! Fast jag borde ju inte önska andra att vara som jag. Skoj att du hittade hit! Du och din kompis har en fenomenalt fin blogg!


  1. 1 Bullar och pannkakor « IT-mamman Trackback vid maj 9, 2007 kl. 1:19 e m

Kommentera

