En dag för mig själv

Ingen hemma! Utom jag! Det händer nästan aldrig under vardagar. Maken har kontoret i källaren, jag huserar på ovanvåningen och på eftermiddagarna dräller diverse barn omkring här. Men idag är jag ensam! Maken har åkt på mässa i Malmö.

Det är tyst. Ingen telefon som ringer på hans kontor för den har han vidarekopplat. Ingen skrivare som surrar. Bara jag och min dator. Och snart min kaffekopp. Har glömt att äta frukost idag i den allmänna snurren att leta strumpor och försöka kamma 2-åringen och ”Jo, ta en smörgås till!” och sånt. Men nu är det lugnt.

tofflor.jpgEn del tycker nog att maken och jag är lite konstiga, som ”går hemma hela dagarna”. De brukar fråga just det: ”Hur är det att gå hemma hela dagarna då?” Som om vi hasade runt här i våra filttofflor och stirrade på väggarna. Men jag ”går inte”. Jag sitter. Vid datorn. Och maken ser jag nästan aldrig. Ibland kan jag skicka honom ett mejl med ordet ”kaffe?” och då är han här på fem röda sekunder. I övrigt håller han sig undan. En tag efter den stora kaffekatastrofen gjorde jag mig små ärenden till hans kontor bara för att känna kaffelukten. Den satt nämligen i i åtskilliga dagar.

Och jag trivs med hemmalivet. Kalla mig gärna enstöring, men jag tycker det är underbart! På samma sätt som jag tycker arbetslivet kan vara underbart. Det är bara på olika sätt.

9 Responses to “En dag för mig själv”


  1. 1 Persilja april 18, 2007 kl. 9:16 f m

    Pling!
    Du är inte heeeelt ensam…

  2. 2 itmamman april 18, 2007 kl. 9:17 f m

    Där kom plinget! Var har du varit?

  3. 3 Persilja april 18, 2007 kl. 10:22 f m

    Det är det där ”livet” som sliter i mig.

  4. 4 Erica april 18, 2007 kl. 2:33 e m

    Jo, en lite stund för sig själv är guuuld värt. Åkte tidigt från jobbet idag, tog en kopp kaffe i smyg på min soliga altan innan jag hämtade på dagis. Jag satt inte mer än kanske 10 minuter men det var riktigt befriande ändå.

  5. 5 IT-mamman april 18, 2007 kl. 3:43 e m

    Det är de små stunderna som görét!

  6. 6 Arga mamman april 18, 2007 kl. 9:26 e m

    Den bästa stunden för mig är de få gångerna på sommaren som man lyckas smyga upp före alla andra. Med kaffekoppen i handen och morgonstrålarna i ansiktet… Alldeles själv med mina tankar och lite fågelkvitter i bakgrunden… Underbart!

    Kram

  7. 7 IT-mamman april 19, 2007 kl. 7:07 f m

    Ja, jag hade nästan glömt hur det kan vara. Solen, stillheten…

  8. 8 Annis april 19, 2007 kl. 7:21 e m

    Såååå ljuvligt….att få slippa svara på frågor….

  9. 9 itmamman april 19, 2007 kl. 8:13 e m

    Ja, det är nästan det bästa!


Kommentera

