-Jag tänkte göra en liten rätt

8-åringen annonserade strax efter att läggdagstiden var förbi och han fortfarande skrotade runt, att han tänkte göra en liten rätt.

”Jag tänkte se vad vi har och så blanda ihop nåt och se vad det blir”, sa han och lät som om han trodde att jag skulle säga nej.

”Okej”, sa jag, ”men du måste kolla med mig först så det inte är nåt gammalt.”

Vårt kylskåp innehåller oftast någon skål med något väldigt gammalt innehåll. Det kan antingen vara försett med en vit eller grönaktig hinna. Och i kylskåpsdörren står mängder av ”bra att ha- hostmedicin”. Sånt som ska stå kallt. Så det var nödvändigt att ge honom vissa restriktioner.

kylskap1.jpg

(Hoppas ingen börjar anmärka på att vi borde ha allt i ett låsbart medicinskåp!)

Nu är det så här med 8-åringen att han har knappt bakat nån gång i sitt liv. Jo, det är sant. Han har alltid sprungit långt bort när någon satt igång elvispen. Kladdig smet har inte heller tilltalat honom. Men nu har något hänt och det måste uppmuntras, även om det är efter läggdags. För några veckor sedan bakade han sockerkaka. Jag lät honom klara så mycket han kunde själv, men var tvungen att svara på diverse frågor som: ”Var finns äggen?” och annat en ovan bagare inte vet. Jag blev lite skraj när jag hörde honom hojta: ”Då sätter jag in bunken i ugnen då!” Det var bara det att bunken var av plast. Men jag hann springa dit och vifta med formen som vi hade smörat ett tag innan. Lillasyster och storebror däremot är erfarna bagare. Fast jag vet inte vad hälsovårdsmyndigheten skulle säga om att 2-åringen bakar på golvet…

p1010019.jpg

Men det blev faktiskt inte så dumt, det som 8-åringen blandade ihop: Äpple á la apelsin! Blandsaft, saft av en apelsin, äpplebitar och till sist innandömet av en tomat. Vi åt soppan under högtidliga former. Här kan ni se hur god den ser ut:

soppa.jpg

Som härlig efterrätt kom 11-åringen hem från sin skidresa. Han var välbehållen och hade haft det ”svinbra”. Jag är lycklig!

11 Responses to “-Jag tänkte göra en liten rätt”


  1. 1 Ozzyfastern april 15, 2007 kl. 10:12 e m

    *undrar varför inte kylskåp.jpg syns när de andra bilderna är så fina* Hälsa 8-åringen att den lilla rätten ser alldeles utsökt god ut.

  2. 2 Persilja april 16, 2007 kl. 7:19 f m

    Sicken sockerkaksidyll!!!

  3. 3 itmamman april 16, 2007 kl. 7:33 f m

    Hmm, kan du inte se bilden Ozzy? Här funkar det. Man det kanske är för att kylskåpet är så hemskt, så det finns en inbyggd censur. Istället för inbyggd ismaskin. Men du kan få komma hit och titta irl! Egen guidning.
    Tack Persilja! Precis vad jag ville förmedla!

  4. 4 Persilja april 16, 2007 kl. 8:11 f m

    Asså, IT-proffset (det förpliktar faktiskt att ha det namn du valt!) fixa fram bilden nu på kylskåpet! Den behövs för balansens skull i ditt hemma hos reportage. Annars blir det på tok för sliskigt! Lite äckliga gröna hinnor vore perfekt!

  5. 5 IT-mamman april 16, 2007 kl. 8:15 f m

    Kan inte du heller se bilden? Eller menar du att du vill ha ytterligare en bild som inte bara visar kylslåpsdörren? För det får du inte. Maken skrek när han upptäckte att jag plåtade kylskåpet. Han har sitt rykte som matbloggare att tänka på. Men jag kanske kan få honom att görae en utrensning och en putsning om jag hotar honom…

  6. 6 Persilja april 16, 2007 kl. 9:08 f m

    Det enda jag ser är en ruta där det står kylskap.jpg. Äh, var det bara dörren!!! Jag trodde det var närbild på äckelheter…

  7. 7 itmamman april 16, 2007 kl. 9:16 f m

    Ser du den nu då? Eller kör du fortfarande med Netscape? Har ändrat bildnamnet till kylskap. Åét kanske ställde till det.

  8. 8 Persilja april 16, 2007 kl. 11:57 f m

    Nu ser jag en j-la massa hostmedicin…nu fattar jag varför IT-mamman verkar lite på lyset ibland…haha!!!

  9. 9 Max april 16, 2007 kl. 3:21 e m

    Vad mycket kul man skulle kunna blanda till av de där medicinerna 🙂

    PS. Soppan ser jättegod ut. Verkligen. =)

  10. 10 IT-mamman april 16, 2007 kl. 4:25 e m

    Ja Persilja och Max, man kan ha mycket kul med dem. Hick!


  1. 1 salt » Blog Archive » Äpple à la apelsin Trackback vid april 16, 2007 kl. 11:08 f m

Kommentera

