Humleskräcken botas

Tack Erica och Persilja! Hur hade jag klarat mig utan era goda råd om trollspö och muta? För igår var det 20 grader varmt och jag hade inte stått ut om 2-åringen hade vägrat att gå ut pga eventuella humlor! Och tack Pippi och Annis för era goda råd som kom lite senare. Dagen förlöpte så här: janne.jpgVi började med att ta en cykeltur. Det gillade 2-åringen. Jag med. Körde över en mus, men den var redan död. Stannade och hälsade på nyinflyttade grannar, trots att jag inte såg klok ut i håret. Liknade Plupp. Ja, ni i Norrland känner väl till den figuren? Annars kan jag vissa dagar se ut som Janne Schaffer och andra dagar är det mer åt John Lennon-hållet. Ja, det var en parentes. I alla fall, sen skjutsade vi 8-åringen till basketträning och därefter var det dags att göra middag. Humleskräcken fanns fortfarande hos 2-åringen, så det var bara att ta till knepen jag fått i kommentarerna. Och det funkade! Se själva med egna ögon i denna slideshow:

Fast idag vaknade 2-åringen och skrek för att en fluga surrade i rummet. Det är bara att ta nya tag!

18 Responses to “Humleskräcken botas”


  1. 1 Erica april 15, 2007 kl. 8:59 f m

    Nu imponerade It- mamman! Cool slideshow där man till och med hade äran att vara omnämnd. Lycka till idag med flugorna…de är ju nååågra fler.

    åsså förstås….slideshow gjord i programmet ?

  2. 2 Annis april 15, 2007 kl. 9:44 f m

    JAAA, vad häftig slideshow…det vill jag också kunna göra. Fina bilder du har tagit, vad har du för kamera? Jag är så sugen på att köpa en ny digitalkamera så jag kan ta lite mer närbilder, men pengarna tryter….
    Det ser mysigt ut när du sitter och bloggar, ganska häftigt att vi sitter i helt skilda världar och utbyter tankar!

  3. 3 Persilja april 15, 2007 kl. 9:55 f m

    Varför har du sån dragningskraft på just norrbottningar? Har du funderat på det? (Även Lotten är ju gammal norrbottning…)
    Det är nåt med dig…som vi dras till!
    Jag blir också impad!!! Av bildspelet!
    Och man fick vara med i bildtexten! Cooolt!

  4. 4 Ozzy da humleskräcksfaster april 15, 2007 kl. 10:46 f m

    Ååå hurra för slideshowen! Och hurra för barnen på bilderna! Och hurra för trollspötipset! Det var innovativt tycker den barnlösa men barnälskande fastern.

  5. 5 itmamman april 15, 2007 kl. 3:13 e m

    Här har jag gått och tittat i mitt mejlprogram och varit lite småbesviken att ingen har kommenterat idag. Jaha, var det så dåligt, typ? Och så har ni kommenterat utan att det gett något mejl, som det brukar! Ni snällisar! Mejlprogramet har väl tagit semester och softar lite.

    Erica, slideshowen är gjord i på http://www.slide.com. Superlätt. Bara att ladda upp bilder, skriva text och välja mellan olika stilar. Man behöver inte kunna nånting själv.

    Annis, kameran är en gammal Olympus C-750. Den är inte så bra och jag hoppas vi kan köpa en annan till i sommar. Bilder ute blir ganska bra, men det är svårare med inomhusbilder. Och bilden där jag sitter och bloggar gillar jag egentligen inte. Kutryggig. Och har inte fått upp den lilla anslagstavlan på väggen. Men det var den enda bloggarbilden jag hade.

    Persilja, jag har funderat på varför så många norrlänningar bloggar. Eller varför alla bloggar (nästan) som jag läser skrivs av norrlänningar. Det måste vara att de är så oerhört trevliga och har så lätt för att uttrycka sig. Bort med myten om tysta norrlänningar!

    Ozzy da humleskräcksfaster, hurra för dig med! Tycker syskonbarnen och vi andra. Fast det är synd att du inte är spöke och kanin på Liseberg längre. Kom att tänka på det nu när sommaren närmar sig. Inga mer fribiljetter… Buhu! Visst var det kul att jobba där? En sommar till? Bara för min skull?

  6. 6 Annis april 15, 2007 kl. 6:01 e m

    Vi är så hemlighetsfulla och underbara men kan bara visa det i skrift….eller hur Erica….vi är så tystlåtna så;)
    Och så har vi så långtråkigt här upp…inte mycket annat att göra än att sitta vid datorn och få lite underbar input. Vi får för lite stimulans i mörkret bland älgarna…hahhaha.

  7. 7 IT-mamman april 15, 2007 kl. 6:38 e m

    A men då har jag också långtråkigt, så mycket som jag sitter och bloggar runt. Man blir lite groggy här på västkusten bland alla avgaser, så det enda man orkar är att att sitta och slöa framför datorn. 😉

  8. 8 Annis april 15, 2007 kl. 7:32 e m

    Ja men ni har ju i alla fall Ullared i närheten….jag är så avundsjuk och jag villllll diiiitttt! Vet ni om att det går bussturer från Piteå till Ullared på shoppingresa. Det ni! Vi är så lyckliga nu för vi har fått ikea i Haparanda så då har vi bara 18 mil förr åkte vi till Sundsvall dit det är 60 mil!

  9. 9 IT-mamman april 15, 2007 kl. 7:56 e m

    Ja, om två och en halv timme till Ullared är i närheten så. Men det har väl gått flyg från Umeå till Ullared? Gör det inte det längre? Fast det är ju en bit från Piteå till Umeå också. Lönar det sig att handla billigt men åka så långt, undrar jag bara? Men jag kan trösta dig med att nästan allt som har dragkedja och som jag har köpt på Ullared har gått sönder. Maken jobbade på en konfektionsfirma för länge sen. De kläder som inte gick att sälja för att de t ex färgade av sig, sålde de till Ullared. Så har jag kanske dämpad din längtan till stället ifråga!

  10. 10 Kajsasi april 15, 2007 kl. 8:09 e m

    Hej, jag trodde du gjort det där med humlorna själv??? Det kan man ju också göra, fast det behövs ju en del bilder. jag är inte Norrbottning, men jag gillar starkt Norrland såsom Västerbotten och Hälsingland.

  11. 11 itmamman april 15, 2007 kl. 8:12 e m

    Hej Kajsasi! Jag önskar att jag hade fått dit flyfäna själv, men jag gör fortfarande magplask i fråga om animationer. Tyvärr!

  12. 12 Erica april 15, 2007 kl. 8:17 e m

    När man bloggar kan man ju ta hur lååånga pausar som helst mellan orden och vara tyst lääänge så det passar väl oss häruppe, men är det så många …egentligen …ja kanske.

  13. 13 Persilja april 15, 2007 kl. 8:43 e m

    Alltså, jag har verkligen försökt undervisa denna fröken i ämnet men det verkar inte riktigt gå in…
    Det heter inte norrlänning!!! Det heter norrbottning…
    Piteå i söder upp till Kiruna i norr-det är norrbotten. Resten kan du få bunta ihop till norrland om du vill. Jag har sagt det förr. Att bunta ihop Gävle med Kiruna är som att bunta ihop Stockholm med Malmö. Samma sak liksom. Och då är det ändå närmare mellan de två sistnämnda!

    Men, men det är inte ditt fel. Även norrbottningar har ju börjat säga norrlänning…tyvärr!

    Jo, jag såg att du inte fått upp anslagstavlan! Dåligt! Hur kan du visa en så otroligt ofärdig bloggplats. Helga bloggen människa!!!

  14. 14 itmamman april 15, 2007 kl. 9:14 e m

    Jorå, Erica. De flesta i min bloggroll har visat sig vara NORRLÄNNINGAR.
    Ja, jag skriver så, Persilja, för att få med fler i begreppet. Lantliv har just kommit ut ur garderoben och avslöjat att hon också är NORRLÄNNING. Vet dock inte var i NORRLAND hon bor. Om jag skriver norrbottning, så kanske jag inte får med henne.
    Jo (säges med inslurp)!

  15. 15 Arga Mamman april 15, 2007 kl. 9:31 e m

    IT-mamman – du gör verkligen skäl för namnet! Nu blev en liten ”önskar-att-hon-också-var-ett-datasnille-mamma” och tillika NORRLÄNNING riktigt impad!

    För att tala om insekter så hade traktens alla bin vaknat upp ur sin dvala och hittat mina påskliljor till fyra-åringens stora fasa (hon är en sådan som får PANIK när myggen lander på henne – tough shit när man bor i NORRLAND) Men även där fungerade en glass-muta rätt bra. Lite nervös var jag dock att de många bina skulle dras till hennes glass och skapa ett riktigt trauma…

    Kram!

  16. 16 itmamman april 15, 2007 kl. 9:38 e m

    Tack Arga Mamman! Men jag har inte gjort ett jota för att det ska se ut som det gör. Bara laddat upp bilderna och bestämt vilken stil det ska vara. Länk till sajten finns under slide-showen så du kan prova själv om du vill. Och mitt namn är som sagt lite ironiskt. För ett par år sen frågade jag den IT-ansvarige på skolan hur man fick ett Worddokument att bli liggande. Så du förstår hur det är ställt.
    Ja, det måste vara jobbigt att vara rädd för mygg om man bor i Norrland! Vår äldste är superallergisk mot mygg och jag har funderat på hur allergiska norrlänningar gör..

  17. 17 Ozzy - fd hare april 15, 2007 kl. 10:14 e m

    Ach nej, inte Liseberg igen. Jag har lämnat det bakom mig. Sorry.

  18. 18 itmamman april 16, 2007 kl. 7:35 f m

    Det är OK Ozzy… tror jag.. snyft!


Kommentera

