Boktips

Nu har jag suttit och läst och skrivit hela dagen. Skönt att få undan en del arbete. Tack svärmor för att du kom som en räddande ängel och passade 2-åringen! Här kommer några boktips för den som är intresserad av barns tidiga skrivutveckling. Det är sånt jag läser när jag inte håller på med min IKT.

barn-upptacker.jpgBarn upptäcker skriftspråket av Gösta Dahlgren m fl (2004) tar inledningsvis upp skriftspråket i ett historiskt perspektiv. Därefter går de över till att ge tips om hur man kan intervjua barn om deras tankar när det gäller skrivning och läsning. Intressant, eftersom jag personligen kan tycka att det ibland är svårt att skapa bra intervjusituationer. Och att få barnet att svara mer än bara ”ja” och ”nej”. För det är viktigt att ta reda på barns tankar, så man kan få en bra utgångspunkt för det fortsatta arbetet. Boken ger dessutom en hel del handfasta tips på olika skrivsituationer. Bra när de egna idéerna tryter!

vagariniskriftspraket.jpgMen en ännu bättre bok är faktiskt Vägar in i skriftspråket (1999) av Maj Björk och Caroline Liberg. Här tar författarna upp hur viktigt det är att ge barnen många olika tekniker för att klura ut hur man skriver och läser. Och de tar upp vikten av ett uppmuntrande förhållningssätt. Boken är dessutom smockfull av tips på hur man kan gå tillväga i klassrummet. En grej som de tar upp och som jag använde mig av en gång i tiden, men som jag faktiskt hade glömt bort, var det hemliga meddelandet som kan möta barnen varje morgon. Läraren skriver något på whiteboarden, det kan vara Dagens Nyhet eller ett hemligt meddelande från en hemlig person, och barnen känner förväntan på att få reda på vad det står där. En lässituation som känns viktig. De tar också upp dyslexi och vad man kan göra för att hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter. En kanonbok!

För de som har äldre elever kan Birgitta Norberg Brorssons avhandling (Örebro Unversitet) vara intressant. Hon har studerat hur några elever i skolår sju och åtta tar sig an skrivuppgifter:

– En stor del av skrivundervisningen består av isolerade uppgifter som inte relateras till varandra och som sällan medger samtal och fördjupning, förklarar hon. Det visar sig också att de texttyper eleverna får i uppgift att skriva – inte minst berättelser – förutsätter att de finner stoffet i den personliga och privata sfären. Ett skrivande i andra typer av texter, där skrivandet kan kopplas mer till kunskap och faktaförståelse saknas i stort.

2 Responses to “Boktips”


  1. 1 Kajsasi april 13, 2007 kl. 3:05 e m

    Den där ”vägar in i skriftspråket” har jag hört talas om, den skall jag nog införskaffa. Tack för tipset.

  2. 2 IT-mamman april 13, 2007 kl. 3:17 e m

    Ja gör det! Den kan jag verkligen, verkligen rekommendera!


Kommentera

