När skogen kom in i sovrummet

Igår kväll när jag gick och la mig kände jag att det var något konstigt under madrassen. ”Nej, nu har barnen hoppat i sängen så att en fjäder har gått sönder,” tänkte jag och surnade till. Men det hade de inte. Istället låg där en hel hög med fuktiga kottar, blandade med barr och små löv. Jag förstod med en gång vilka de skyldiga var. Killarna hade varit upp i skogen på berget här intill under dagen. Jag var så nöjd med att de kopplade på friluftskänslan och gav sig ut för att bygga koja. Och så planerade de detta…

kotte.jpgDet visade sig att även maken hade fått sig en egen liten hög, han med. Vi tyckte det var ganska komiskt. Men för att de inte ska dra in snokar och grodor och klafsiga svampar, kanske man inte ska skratta och uppmuntra denna sortens bus? Men bli arg? Nej.

Nu på morgonen kom dom smygandes och frågade om vi hade sovit gott. ”Ja då,” svarade vi. ”Gå och ät frukost nu! Jag har hällt upp några nya flingor,” sa deras curlingmamma. Sånt brukar gå hem, för vi har sällan några roliga nya flingor på köksbordet. De pep iväg fortare än kvickt. Sen blev det tyst. Utifrån köket hördes: ”Va, ska vi äta kottar till frukost?”

Det är så en mamma hämnas mot sina små. Moget? Nej. Men ganska roligt.

4 Responses to “När skogen kom in i sovrummet”


  1. 1 Annis april 1, 2007 kl. 8:01 f m

    Ja ni riggar lite mer oskyldiga skämt än vi…kolla in min blogg..

  2. 2 IT-mamman april 1, 2007 kl. 8:36 f m

    Hu, läskigt! Jag var just inne och kollade. Nä här är det beskedliga skämt. Fast jag sa ifrån när 11-åringen gått vidare och kletat tandkräm på dörrhandtaget. Såg framför mig hur 2-åringen fick det på handen, sprang till soffan och…

  3. 3 Erica april 1, 2007 kl. 9:02 f m

    Första april i dag och barnen är tokglada. De rusar mellan alla fönstre här hemma och avfyrar klassiker som..kolla en älg…kolla en kanin…ahhh en spindel. It´s gonna be a looong day!

  4. 4 itmamman april 1, 2007 kl. 11:18 f m

    Jodå, här har det sprungits mellan fönstrena också. Annars har skämten gått vidare till igentejpade vattenkranar och barr i skorna… Puh!


Kommentera

