Utvecklingssamtal

Så här runt mars – april brukar utvecklingssamtalen äga rum ute på skolorna.

Igår var jag och ena sonen iväg på hans samtal. Jag blir så glad när jag märker att läraren ansträngt sig för att förstå vad min son är för en! Att hon ser det där lilla extra.

Vi har trekvart på oss. Då ska vi hinna avhandla sonens ikryssade glada/ ledsna munnar, frökens nedskrivna kommentarer och formulera mål för det fortsatta arbetet. Och just det ja, följa upp de gamla målen. Mycket att hinna med. Som vanligt håller vi inte tiden, utan drar över tio minuter. Jag försöker hålla mig i bakgrunden och låter i första hand fröken och 8-åringen diskutera. De har så mycket att prata om.

När samtalet lider mot sitt slut och familj nummer två otåligt vankar ute i korridoren, berättar sonen om sitt stora projekt. Han skriver böcker hemma på datorn. Nu är han inne på bok nummer två. Och han skulle gärna vilja sälja dom på torget. Mormor har redan köpt en för 5 kronor. Men familj nummer två har verkligen väntat länge, så det hinns inte med att prata om det där.

Och jag förstår. Det är bara det att de här samtalen är så viktiga. När lärare, elever och föräldrar får sitta ner och klara ut saker och ting. Jag har aldrig varit med om att en trekvart har räckt. Men om läraren har 25 elever och ska ha en timmes samtal med alla, så blir det 25 timmar. Och samtalen ska förberedas. Varifrån ska tiden tas? Det ser ut som en rektorsfråga. Att ge tid till de lärare som har många samtal. En del lärare har knappt några. Rimligt? Den lärare som inte har så många samtal, skulle kunna avlasta andra lärare under utvecklingssamtalsveckorna. Då kanske alla fick prata färdigt. Om vi prioriterar samtalen, vill säga. Tänk när det var fråga om kvartsamtal. Då gällde det att prata fort!

Magistern ledde mig till Expressens ledare där man skriver att:

”under de första sju åren får eleverna och deras föräldrar höra mycket lite – om något alls – om hur de presterar i skolan.”

Och då tror man att ett nytt betygsystem är ska göra saken klarare för elever och föräldrar. Har ledarskribenten varit på något utvecklingssamtal den senaste tiden? Det arbetas för fullt ute på skolorna med Portfolio och med att medvetandegöra eleverna om deras utveckling. Aldrig har väl utvecklingssamtalen varit så bra som nu! Nej, mer tid för samtal, säger jag. Har någon ett annat förslag, kan ni mejla det till Jan B. Han tror nämligen att alla håller med honom.

5 Responses to “Utvecklingssamtal”


  1. 1 Fru Fröken mars 20, 2007 kl. 10:19 f m

    Å jag har bara en halvtimmas samtal med mina 7or… Det blir i racerfart och samtalen uteblir oftast… Blir mer envägskommunikation. Tyvärr.

  2. 2 itmamman mars 20, 2007 kl. 12:04 e m

    Be rektorn om mer tid!

  3. 4 itmamman mars 20, 2007 kl. 12:27 e m

    OK, Ozzy! 5 kronor som sagt. Vill du sätta upp dig i kö för bok nummer två också? Trycket är stort!


Kommentera

