Wannabe-besserwisser (Ett helt nytt ord?)

OK, bloggen handlar inte om sjukvården, men jag kan inte låta bli att göra en avstickare.

Var som sagt med 2-åringen på vårdcentralen idag. Läkaren kunde inte se in i hennes öra ordentligt pga för mycket (Lämna bloggen  nu om du är äckelmagad!) vax. Så det blev inget penicillin, fastän att hon alldeles säkert har öroninflammation. Men OK, vi åker dit imorgon igen. Ingen fara.

Det som fick mig att fatta tangentbordets knappar var att en sköterska uppmanade mig att gå till apoteket och köpa revaxör. På förpackningen på nämnda produkt står klart och tydligt: ”Får ej användas vid öroninflammation.” Tur att man gillar att läsa det jag kallar ”läkarartiklar”, så man har ett hum om olika saker. Jag brukar leta upp den åkomma jag tror att någon i familjen lider av på internet, innan vi drar till vårdcentralen. Det är alltid något läkaren eller sköterskan inte vet. Som tex sist när ena sonen skulle ta ett prov. Då kunde jag stoppa sköterskan, som ville använda tops: ”Aja baja, det stod på internet att till just det här provet fick man absolut inte använda tops!” Och det kändes inte alls bra att säga det. Jag vill bli omhändertagen på vårdcentralen och inte behöva vara på min vakt.

Men man får väl fortsätta surfa runt och läsa om allt och inget. Och få höra kommentaren av läkaren, som med ett smil säger : ”Aha, du har gjort en egen bedömning med hjälp av internet. Så fint.” Han tänker nog att han har med en Wannabe-besserwisser att göra. Och han har rätt.

9 Responses to “Wannabe-besserwisser (Ett helt nytt ord?)”


  1. 1 Erica mars 14, 2007 kl. 9:31 e m

    Öroninflammation är ju ingen höjdare. Prova att få ut vaxproppen med öronljus. jag har inte provat men min kollega säger att det är suveränt..om en tvåring kan ligga still nog länge förstås. Du får kolla upp det på nätet och sen förstås tipsa sköterskan 😉

  2. 2 Maken mars 15, 2007 kl. 8:25 f m

    Öronljus? Det låter som en sjukdom det med 🙂

  3. 3 itmamman mars 15, 2007 kl. 8:49 f m

    Jag kollar genast! Bra, för vi har fått en tid idag igen. Men ögonljus är väl en blomma…?

  4. 4 itmamman mars 15, 2007 kl. 8:51 f m

    Dumma jag – du skrev ju öronljus. Ja, du får ursäkta Erica – jag är lite groggy efter ytterligare en vaknatt. 🙂

  5. 5 Ozzy da svägerska mars 15, 2007 kl. 9:36 f m

    Alltså är det jag eller vårdcentralen som är korkad här? Är det inte bara för fabbror Doktorn att ta bort vaxet så han kan kolla i örat? Det lär ju vara lättare för honom som är doktor att göra det utan att skada nåt än för dig som är IT-mamma? Det låter nästan som ”nä vi kan inte sy såret för det är för mycket smuts på knät, ni får åka hem och tvätta knät och komma tillbaka imorrn”.

  6. 6 itmamman mars 15, 2007 kl. 12:53 e m

    Tant Doktor försökte ta bort vaxet, men lyckades inte få bort tillräckligt mycket. (Duktigt av henne att försöka.) Och idag tog hon motvilligt ett CRP-test, som faktiskt visade att 2-åringen behövde penicillin. DET hade hon kunnat göra igår, så kanske natten hade blivit lugnare. Men jag ska väl inte klaga. Samma vårdcentral skickade hem en bekant som hade smärtor i bröstet, och bad honom återkomma nästa vecka. Det visade sig dock att han hade fått en infarkt. Så vissa har det värre.

  7. 7 erica mars 15, 2007 kl. 7:16 e m

    …byt vårdcentral!! Den där verkar livsfarlig.

  8. 8 Ozzy da svägerska mars 15, 2007 kl. 9:26 e m

    Den vårdcentralen körde mig i ambulans till Uddevalla för de trodde att jag hade fått utomkvedshavandeskap. De kunde ju frågat mig om det var rent fysiskt möjligt att jag var gravid så hade de sparat några tusingar åt landstinget. Dessutom sydde de mitt knä en gång, och när sköterskan skulle ta bort stygnen tog hon bort skorpan också, vilket resulterade i ett stort ärr på knät som inte går bort. Så jag håller med Erica. Byt! Fast det går väl inte… finns inte så många att välja på.

  9. 9 itmamman mars 15, 2007 kl. 9:34 e m

    Nej, det gör ju inte det. Hade det funnits fler att välja på, hade de kanske ansträngt sig mer?!


Kommentera

