”Det känns som om jag har en huvudroll”

filmkamera.jpg”Det känns som om jag har en huvudroll. I min klass alltså,” sa 8-åringen en dag.

Jag tittade oförstående upp.

”Ja, jag är ju med i elevrådet och det är ju väldigt viktigt”, fortsatte han.

”Ja, visst är det det.”

”Och så brukar jag räcka upp handen på samlingen och sjunga. Jag lär dom andra nya sånger  och det är också väldigt viktigt.”

”Vad sa du (svälj) att du gjorde, sa du?” Jag såg framför mig hur min son brast ut i sång lite då och då och hur fröken förgäves försökte tysta ner honom.

”Jag räcker upp handen och så börjar jag sjunga, typ Upp på våran gård, där står en gammal Ford och sånt.”

”Och vad säger fröken då?”

”Hon spelar med på gitarr ibland.”

Puh. Ingen fara alltså. Och som tur är går han i en klass, där man inte blir retad i första taget. Man kan ju inte så noga veta annars. Sen tänker jag att det är väldigt skönt  att ett barn känner att han är viktig. Han behövs i skolan, för han har en huvudroll. (Nu är det så att 8-åringen gärna tänker i filmtermer – han ska för tillfället bli regissör när han blir stor.) Men samtidigt undrar jag hur många barn det är som känner sig som statister i skolan. De hörs knappt och det är inte alls säkert att de syns. Vem kan ändra på det? Mitt jobb som lärare känns med ens väldigt viktigt.

 

 

 

4 Responses to “”Det känns som om jag har en huvudroll””


  1. 1 Kajsa februari 27, 2007 kl. 8:27 e m

    Du har verkligen satt fart på bloggandet. Bloggsidan?? Jag fattar inte vad man ska göra. Var det på så sätt du fick den nya bloggadressen? Jag får väl sätta mig och läsa igenom knuff.se och vad allt det heter, men var tar tiden vägen? Nu skulle jag vilja rita en gubbe som ser ut som ett frågetecken, men hur gör man det???

  2. 2 IT-mamman februari 27, 2007 kl. 9:17 e m

    Hej Kajsa! Jag gick in på http://www.wordpress.com och registrerade en ny blogg. Sen importerade jag den gamla till den nya. På HV´s server kan man inte ha räkneverk för att se hur många besök man har och jag tyckte det skulle vara kul att veta om min blogg fick någon trafik. Sen tänkte jag att när kursen är slut, så vill jag fortsätta blogga. Då är det bra om man slipper byta adress. Bättre att göra det så tidigt som möjligt. Jan gav klartecken och sen var det bara att köra. Lite knepigt att importera bloggrollen och sånt, förstås. Funderar du på att byta adress du med?

  3. 3 Sayo februari 27, 2007 kl. 9:34 e m

    hehe var stolt över att han har en huvudroll, och vågar ta den rollen också! Kan se honom framför mig när han börjar sjunga! Charmigt!

  4. 4 itmamman februari 27, 2007 kl. 9:55 e m

    Mmm, jag skulle gärna vilja vara en liten klassrumsråtta som satt i ett hörn och kikade…


Kommentera

