Idérika föreläsare och ett boktips

Läste på Jeppesens blog om en föreläsning med Kaj Pollak. Tänkte, undrar om den gamle Pollak hittar ny inspiration till sina föreläsningar, eller kör gamla väl beprövade föreställningar? Har sett hans namn figurera i föreläsningssammanhang i mååånga år. Men han kan ju vara bra.

Nu undrar ni varför tanken ens dök upp i mitt huvud? Tja, det var så att när jag jobbade och bodde på en annan sydligare ort i Sverige, kom en känd föreläsare till stan. Hon höll en medryckande föreläsning, med många personliga berättelser och skrattpauser på rätt ställen. På kvällen var det dags för föräldrarna att få höra henne. Vi lärare kom också dit, för att träffa föräldrarna och få höra föräldraversionen. Spännande! Döm om min förvåning, när orden uttalades i exakt samma följd och skämten var exakt samma. Ingen improvisation över huvud taget. Men OK, det kan inte vara lätt att vara föreläsare, åka runt och vara personlig. Jag får förstå.

Så flyttade vår familj. Jag började nytt jobb. En vecka innan tredje barnet skulle födas, och jag var allmänt snurrig i huvudet, gick jag på en föreläsning som hölls av en man som skulle vara sååå bra. När han kom in på podiet upptäckte jag att jag kände igen honom. Nej, jag hade redan hört honom i den sydligare staden två år tidigare! Fast, tänkte jag, mycket har väl hänt sen dess. Men dra mig baklänges, han höll samma föreläsning som han hade haft TVÅ ÅR tidigare! Vem slår det? Samma skämt, samma små betraktelser. Det är starkt jobbat. Det var därför jag undrade om Pollak river av samma tänkvärdheter och lustigheter år efter år. Men det verkar vara bra det han boktips.jpgföreläser om: att se möjligheterna i sina medarbetare och medmänniskor. Skolans värld är tyvärr ofta rätt inskränkt. Små problem, som hur borden ska var placerade, kan riva upp starka känslor. Så man kan behöva hjälp med konfliktlösning vuxna emellan. Någon som skriver om det är Mia Törnblom. Självkänsla nu! har funnits i bokhandeln ett tag, men är väldigt intressant. Hon tar upp att självkänsla och självförtroende är två olika saker. Det hade jag inte tänkt på innan. Så, det blir mitt tips för dagen: Läs boken och bli lite trevligare på arbetsplatsen!

 

0 Responses to “Idérika föreläsare och ett boktips”



  1. Kommentera

Kommentera

