Boktips

trageton1.gifJust nu läser jag Att skriva sig till läsning – IKT i förskoleklass och skola av Arne Trageton.

Skriver samtidigt loggbok över tankar den väcker. Ja, det är för IKT-kursens räkning. Blev tipsad om den när vi träffades i Vänersborg för kursstart. Egentligen har jag har länge velat läsa boken, men så hade jag glömt bort den. Tur att det finns andra som lägger titlar på minnet.

Ja, titeln säger vad den handlar om. Jag har länge jobbat så med mina förstaklassare. De skriver för glatta livet innan de egentligen kan läsa. Och innan de själva har fattat det, så läser de.

Boken får mig att känna mig som en sån där typisk lärare som sitter på en föreläsning och nickar igenkännande: ”Ja, så där har jag minsann jobbat i många år.” Självgodheten lyser. Fast ibland blir jag som den andra typen lärare. De som sitter och tittar på föreläsaren med bister min. Om föreläsaren tittar på dem vill han sjunka genom jorden. Sån är jag när jag läser att eleverna inte ska använda sig av Clip Art. De ska själva producera alla bilder från grunden. Det som är så roligt att animera med färdiga bilder! Man kan väl blanda: lite egensnickrat och lite taget?

Jag ska fortsätta läsa. Kanske blir jag som den tredje typen av lärare som sitter på en föreläsning. De som varken är bistra eller igenkännande, bara nollställda. Föreläsaren har ingen aning om vad de tänker. Men det tror jag inte. Den här boken berör!

3 Responses to “Boktips”


  1. 1 Rose-Marie februari 10, 2007 kl. 5:11 e m

    Kul att du gillar Trageton. Det märks att du är igång och studerar, det är kärvt att få tiden att räcka till när man jobbar Tack för alla bra tips, ska sätta igång min blogg nu


  1. 1 Trageton har kommit till Piteå « IT-mamman Trackback vid februari 22, 2007 kl. 8:15 f m
  2. 2 Något för svarta tavlan « IT-mamman Trackback vid mars 2, 2007 kl. 7:28 f m

Kommentera

